Een stroef maar soepel begin!

31 oktober 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Een race tegen de klok was het, onze tussenstop in Bankkok. Slechts 50 minuten hadden tussen landing en vertrek van onze volgende vlucht! Gelukkig waren we zonder vertraging vertrokken vanuit Ghangzhuo dus dat was 1 zorg minder, maar die 50 minuten was toch wel erg krap! We hadden stoelen gekocht voor in het vliegtuig zodat we er zo snel mogelijk uit konden en dat was maar goed ook! 10 minuten voor het vertrek van het vliegtuig kwamen we hijgend en puffend en met het zweet op ons voorhoofd aan bij de gate. Het vliegtuig waarin we ons de komende 10 uur moesten zien te vermaken was van Thai Airways en bleek achteraf 1 van de betere te zijn waarmee we hebben gevlogen tot nu toe. Veel beter in ieder geval dat het fiasco van Lucky Air. Aangezien we voor de 3de keer aankwamen per vliegtuig in Auckland wisten we de weg en konden we voor de 3de langs het aparte hokje van douane vanwege onze tent. Voor de 3de keer bleek alles goed te zijn en konden we onze weg vervolgen naar de Airbnb die we geboekt hadden! Onze Nieuw Zeelandse sim-kaart hadden we nog dus die hoefden we alleen maar op te waarderen zodat de we een Uber konden boeken. Een klein half uurtje later kwamen we aan bij Malcolm en Diana. Een ouder echtpaar die hun slaapkamers onder verhuren via Airbnb. Ze waren ontzettend gastvrij en wilden ons met heel veel dingen meteen helpen! Waaronder een afspraak maken bij de tandarts! Janneke had de laatste dagen in China een ongelofelijk kiespijn gekregen en tijdens de vlucht naar Auckland stonden zelfs de tranen in haar ogen van de pijn. Zelfs enorm sterke pijnstillers die in China gewoon bij de drogist te krijgen zijn bleken niet te helpen. We hadden dus Malcolm gevraagd of er een aantal tandarts praktijken waren die noodprocedures aannemen. Toen we bij hen thuis aankwamen had hij zelfs al een afspraak voor Janneke gemaakt! Janneke kon dus meteen terecht en bleek een wortelkanaal behandeling nodig te hebben!

Door deze noodprocedure viel dag 1 in het water waardoor we het op dag 2 wat drukker hadden. Als eerste stond de kluis op het programma! Veel spullen hebben we tijdens het fietsen natuurlijk niet nodig dus hebben we besloten tijdelijk deze spullen op te slaan in een storage room tot we eind december weer terugkomen in Auckland. Dit was zo geregeld, dus konden we nu met het shoppen beginnen! We hadden voor het reizen echt aandelen in Kathmandu moeten kopen, dan waren we rijk geweest nu inplaats van arm van alle spullen die we daar gekocht hebben! Praktisch onze gehele camping uitrusting komt bij deze winkel vandaan en wederom hebben we deze fantastische outdoor winkel verblijd met flink wat aankopen! Fiets kleding voor Janneke, een zonnepaneel, een mega powerbank en fiets spullen waren dit keer onze aankopen. Dan het spannendste van de dag! We hadden moeders de opdracht gegeven een tas met onze fietskleding én onze gala kleding voor de cruise op te sturen naar Nieuw Zeeland. Maar aangezien we geen adres hadden in Auckland hebben we het opgestuurd naar het postkantoor. Maar zou het er ook liggen? Volgens het tracking nummer wel! En jahoor!!!!! Daar ligt onze tas met alle fiets spullen en gala kleding! Gelukt! Bepakt en bezakt kwamen we aan bij Malcolm en Diana aan die hun ogen uit keken zoals ze dat de gehele 3 dagen hebben gedaan! De dag was weer om en savonds hebben we alle spullen uitgezocht die we nodig hebben voor het fietsen en die we achter zouden laten in de opslag. Als je zoveel moet doen in zo’n korte tijd is het ontzettend fijn gebleken dat we weten waar we naar toe moeten. We hebben al 2 maanden in deze stad gewoond en weten alles dus prima te vinden! Op dag 3 kwamen Malcolm en Diana weer verassend om de hoek. We moesten onze fietsen ophalen van het vliegveld en Malcolm bood aan ons daar heen te brengen! Wat aardig! De fietsen stonden keurig klaar met alle benodigdheden en zagen er perfect uit en zelfs in onze maat! We hebben de fietsen weer terug naar ons verblijfsadres gereden en ze konden flink op onze goedkeuring rekenen! Nu begon dan het grote inpakken! We hebben 4 waterdichte fietstassen en 1 grote waterdichte tas op een klein fiets aanhangertje. Het was een flinke uitdaging maar alles paste en de volgende ochtend konden we dan vertrekken. Nog even snel de spullen die we niet gebruiken naar de opslag brengen en gaan met die banaan! We namen afscheid van Malcolm en Diana die we toevalligerwijs in december weer zullen zien! Maar dan tijdens onze cruise van Auckland naar Sydney! We hebben exact dezelfde cruise geboekt! Ze hadden ons nog wel de tip gegeven eerst met de trein een flink stuk de stad uit te gaan zodat we die kilometers niet hoefden te maken.

Na nog geen 500 meter konden we al weer in de remmen knijpen. Onze lampjes waren van de fiets gevallen. Even omkeren en een ander plekje voor ze opzoeken! Weer een kilometer verder konden we weer in de remmen. Sonny nam een te scherpe bocht waardoor het karretje met fiets omviel, waarop Janneke ook een scherpe bocht maakte en haar fietstas afbrak. Bij het beter willen afstellen van de fietstas bleken we het gereedschapssetje vergeten te zijn. Gelukkig kwam Malcolm op dat moment aan gereden in de auto om die te brengen! Wat een geluk. Toen we eindelijk bij het trein station aankwamen zagen we voor ons neus de trein wegrijden! Goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. Uiteindelijk heeft het 2 uur geduurd voor we dan eindelijk op weg waren! Máár daar gaan we dan! Het grote fiets avontuur! Voor dag 1 hadden we een route van ongeveer 67Km uitgestippeld. Het bleek meteen het maximum haalbare van de dag! Met flink wat bergen vandaag kwamen na dik 5 uur fietsen dan eindelijk en volledig uitgeput aan op de camping. Tent opzetten, eten en slapen! De volgende dag begon het allemaal weer opnieuw! Geplaagd door regen en windtegen wisten we toch onze volgende camping te bereiken en waren we zo mogelijk nog kapotter dan de vorige dag. We hadden vandaag een begin gemaakt aan de eerste Trail. De Hauruki Rail Trail. Sinds enkele jaren is Nieuw Zeeland bezig het land fiets vriendelijker te maken door het aanleggen van verschillende trails van verschillende niveaus. In een boekje dat we gekocht hebben in Auckland staan al deze route’s verzameld en hebben we een logische route gemaakt over beide eilanden. Twee maanden klinkt als ontzettend veel voor een relatief klein land als Nieuw Zeeland, maar na 2 dagen hebben we al door dat we even flink moeten wennen aan de afstanden die we kunnen afleggen op de fiets. Met de roadtrips die we voorheen gemaakt hadden maakte het niks uit of we 50Km langer moesten rijden voor een camping. Nu is dat een heel ander verhaal. 5Km meer of minder maakt al een gigantisch verschil waardoor reizen op de bonnefooi eigenlijk niet kan. Daarom besloten we om na 2 dagen fietsen al een rustdag in te lassen om alle dagen van dag tot dag te plannen. Er kwam meteen een gigantische fout naar boven. We hadden weken geleden al onze vlucht van het Noordereiland naar het zuidereiland geboekt op basis van een globale schatting. Deze schatting bleek belachelijk! De dag waarop we in Wellington moesten aankomen voor onze vlucht naar het zuidereiland bleken we nooit te kunnen halen! Zelfs niet als we de kortste route namen en geen rustdagen hadden! Iets té optimistisch bleek dus al snel! De vlucht moest worden omgeboekt waardoor we nu 6 dagen langer op het Noordereiland zullen blijven en dus 6 dagen minder te besteden hebben op het zuidereiland. We hadden genoeg tijd voor het Zuidereiland ingecalculeerd waardoor dit geen problemen op moet leveren.

Een ander puntje kon ook meteen opgelost worden. Sonny’s knieën bleken tijdens het werken voor Greencabs in Melbourne al een kwetsbaar puntje waarbij hij toen al een maand uit de roulatie was. Dezelfde klachten braken nu alweer op na 2 dagen! Onder het mom van voorkomen is beter dan genezen hebben we bij de minste klachten meteen actie ondernomen. Na contact met Isabel, de fysiotherapeut uit Mexico die Sonny toen ook geholpen heeft, en een opfriscursus van de oefeningen die hij toen moest doen hopen we erger te voorkomen zodat we gewoon kunnen blijven fietsen!  Ook hebben we meteen tape gekocht om het gewricht te ontlasten! Maar aangezien we beide geen fysiotherapeut zijn is het een lastig verhaal om die tape dan ook nog eens goed aan te brengen! Met behulp van oude foto’s van toen en een filmpje van Isabel over het hoe aan te brengen van de tape kwamen we een heel eind. De volgende dag was dan de grote test! We stonden optijd op voor de lange rit van 70Km naar de ’Lord of the Rings, Hobbit’ omgeving. We werden geholpen door een flinke wind in de rug waardoor we er voor ons gevoel zo waren! De rit was saai, aangezien het een verbinding was tussen 2 trails maar het einde was ongelofelijk mooi! De groene glooiende heuvels, het zonnetje, de…uhum, de wat??? De zon??? Ja!! De zon scheen voor het eerst sinds we in Nieuw Zeeland zijn! Of beter gezegd, hij scheen voor het eerst sinds enkele weken! Hoe dan ook! Het was een geslaagde dag zonder pijn! En savonds…konden we op de blaren zitten…morgen maar even insmeren!

De volgende 3 dagen zullen we de Waiheki River Trail afleggen voordat we weer zullen genieten van een welverdiende rustdag! Een trail die de oever van de langste rivier van Nieuw Zeeland zal volgen! We hebben er zin in!

1. Buurvrouw hoeve:
    11 november 2017
    Hallo sonny en janneke wat zijn jullie weer vreselijk bruk aan allemaal mooie dingen aan het doen nog heel veel reis plezier hartelijke groetjes buurvrouw hoeve