Terugkijken

17 maart 2018 - Den Helder, Nederland

Nu we alweer ruim anderhalve maand geleden thuis zijn gekomen en we weer gesetteld zijn in de winter van Nederland kijken we nog 1 keer terug naar de 2.5 halve jaar die deze reis geduurd heeft. Want hoe begon het ook alweer? Hoewel we pas vertrokken op 7 september 2015, gaat de tijd dat we de voorbereiding startte terug naar 2013! Nadat Janneke afgestuurd was als Ingenieur en door allerlei redenen een buitenlandse stage was misgelopen kwamen de eerste ideeën bij ons binnen om een reis rond de wereld te gaan maken. Losse flodders van losse plannen werden concreter en concreter en werden langzaam een geheel van bestemmingen en ideeën die we uit wilden voeren. Nu de bestemmingen ondertussen een plan hadden gevormd werd het tijd om te gaan kijken naar de praktische zaken. Want hoe gaan we dit voor elkaar krijgen? De eerste reddingsboei werd uitgegooid in de vorm van een opleiding. Sonny begon voor de tweede keer aan zijn opleiding verpleegkunde, wat ons de tijd gaf om deze zaken uit te zoeken én om het broodnodige geld bij elkaar te sparen. We konden goedkoop leven en wonen in het huis van Sonny’s oma die niet langer buiten de muren van een verpleeghuis kon wonen. Ook hadden we allebei een goed betaalde baan waardoor het geld aan de ene kant naar binnen vloog en aan de andere kant  werden we steeds beter in het bezuinigen van geld waardoor onze spaarpotje groter en groter werd. Twee jaar later was Sonny in het trotse bezit van een diploma verpleegkunde, was onze portemenee goed gevuld en hadden we alle spullen aangeschaft die we dachten nodig te hebben. We hadden de plannen volledig in elkaar gezet voor een fantastische reis die een half jaar zou duren! Een half jaar vrijheid, zonder werken en alle droombestemmingen die we bedacht hadden. Tot het noodlot toesloeg! Onze net nieuwe 3 jaar oude Volkswagen Polo draaide volledig in de soep! We werden met een flink dilemma opgezadeld. Niet repareren betekende dat we niks terug zouden krijgen voor deze auto als we hem zouden verkopen vlak voordat we weg gingen. Wel repareren zou betekenen dat er een hap van vele duizenden euros uit ons reisbudget zou worden genomen. We hebben uiteindelijk voor het laatste gekozen! De reparatie koste ruim 4.000 euro, dus moesten we opzoek naar oplossingen. Nog meer bezuinigen zou ons nooit lukken. Ter verduidelijking, we leefden op dat moment van 250 euro in de week met z’n tweeën om maar zoveel mogelijk te sparen! We betaalde daar onze huur, boodschappen, gas water licht en overige vaste lasten van! Op dat moment niet een heel fijn leven maar als we terugkijken en zien wat het ons gebracht heeft zouden we het zo weer doen! Maar voor nu loste het niks op, we zaten met die ruim 4.000 euro in ons maag die van ons reisbudget af ging. Zoekende naar oplossingen kwamen we met het idee om dan maar langer weg te blijven! Deze beslissing zorgde voor veel gefronste wenkbrouwen. We hebben minder geld te besteden dus gaan we langer weg? Ja, klopt! We besloten een werkvisum voor Australie aan te vragen waardoor we daar het benodigde extra geld konden sparen!

De datum van 7 september kwam ondertussen steeds sneller dichterbij! Ons huis moest leeg, we moesten afscheid nemen van vrienden en familie waarmee we een geweldig afscheidsfeest hebben gegeven, er moest nog gewerkt worden, spullen inpakken, de laatste voorbereidingen. Het waren hectische laatste weken. Maar in de avond van 7 september 2015 stond de teller dan echt op 0! We gaan!! Samen met de ouders van Sonny vertrokken we richting Kopenhagen. De laatste 3 dagen voor we elkaar pas weer over een hele lange tijd zouden zien waren ontzettend gezellig. 11 september vertrokken we dan écht! Met de Regal Princess zijn we via Noorwegen, Schotland, Ierland, Noord Ierland en Canada naar het beloofde land gevaren. De Verenigde Staten! Met 2 stellen die we tijdens deze reis ontmoet hebben onderhouden we nog steeds contact en zijn we zelfs langgewenst bij beide! Onze 3 maanden in Amerika kende een stroeve start met de aankoop van onze Toyota Highlander. Na een week konden we dan eindelijk het regenachtige New York achter ons laten en vertrok onze grote reis door Amerika. Met een grote ‘W’ zijn we door het land gereden. Eerst naar het zuiden richting Florida, omhoog richting Chicago, schuin oversteken richting Denver, verder naar het zuiden richting de Canyons en prachtige nationale parken tot we aankwamen in Los Angelos om vervolgens de kust te volgen richting Seattle. Met veel mensen die we in die tijd ontmoette hebben we nog steeds contact! De tweeling uit Iowa, de red necks uit Missisippi en een ouder echtpaar uit het noord oosten van Amerika waarmee we de wegen kruiste. Mede door deze ontmoetingen heeft Amerika een onuitwisbare indruk achtergelaten van gastvrijheid en behulpzaamheid! Het beeld dat we hadden van Amerika bleek totaal niet te corresponderen met de werkelijkheid! We waren blij verast! Een betere start hadden we ons niet kunnen wensen! Onze 3 maanden in de States hebben we afgesloten met 2 weken Wwoofen. Vrijwilling werken op een organische boerderij tegen betaling van eten en onderdak!  Perfect om onze auto te verkopen en ons voor te bereiden op de vlucht naar Australie. We beleefden er opnieuw een fantastische tijd en ook hier hebben we goeie vrienden aan over gehouden! Via een korte treinrit reden we van Seattle naar Vancouver, waar we kerst hebben gevierd met onze ‘buren’ op de cruise naar New York. Een gezellig weerzien met 2 mensen die we ondertussen tot opa en oma hebben gebombardeerd. Op tweede kerstdag stapte we dan het vliegtuig in om via een tussenstop in Tokyo 23 uur later te landen in Sydney, Australie! Het begin van een ongelofelijk leuk, succesvol, verassend en uitdagend jaar waarin het geluk constant aan onze zeide heeft gestaan! Wie goed doet, goed ontmoet zullen we maar zeggen?

Oud en nieuw was een waar feest. Wat een vuurwerkshow!! Maar na 2 weken lanterfanten in Sydney moest er weer brood op de plank komen! We namen de bus naar Melbourne en kwamen via Albury en Canberra een week later aan in deze bruisende miljoenen metropool. We begonnen in Australie waar we in Amerika mee geëindigd waren. Wwoofen! We wilden tijdens onze zoektocht naar werk en onderdak in Melbourne zo min mogelijk geld uitgeven dus was dit de ideale oplossing! Het bleek een schot in de roos! We kunnen bijna wel zeggen dat al het geluk in Australie hiermee begon! Al na 2 dagen hadden we werk en een onderdak! Onze Wwoof host tipte ons op het werken bij een fiets taxi bedrijf! Toen later de dierenarts van haar Kangaroos langs kwam was een kamer in het centrum van Melbourne ook geregeld! We begonnen met werken, heel hard werken! Maakte in Isa, Javier en Federico vrienden voor het leven en verdienden heeeeeeel veel geld! Het Formule 1 weekend was een welkome afwisseling. We hebben van dit spektakel geen minuut gemist en hebben de tijd van ons leven gehad. Na 3 maanden werken nam door de intredende winter de klandizie af en besloten we te vertrekken! Samen met Jacqueline en op het laatste moment Paul waren we druk bezig de roodtrip te plannen. Een auto of camper vonden we veel te duur en toen Alister, onze huisbaas, ons daarover hoorde klagen bood hij uit het niets zijn Nissan Pathfinder 4WD aan! We hoefden alleen het onderhoud te betalen en mochten hem gratis lenen zo lang de roadtrip zou duren! Ook nu we aan het terugkijken zijn, bleek West Australie het grootste avontuur te zijn geweest dat we tijdens de 2.5 jaar reizen gekend hebben! 7 weken lang woestijn, wildernis, mooie natuur en een compleet andere manier van leven die we tot nu gezien kijken! We reden van Melbourne naar Adelaide, naar Perth, naar Broome, Naar Alice Springs en terug naar Melbourne! 17.000Km! We zijn door rivieren gereden, hebben krokodillen en kamelen gezien, gesnorkeld in het Ningaloo Reef, oog in oog met Uluru, onder de grond geslapen in Coober Pedy en nog veel meer! Terug in Melbourne was het tijd om afscheid te nemen van Paul en Jaqueline. Voor ons ging het Australie avontuur ondertussen verder in Darwin dat we bereikte na 5 dagen non-stop autorijden, mét Loretha! Want zo hadden de Nissan Pathfinder ondertussen genoemd. Er volgde 4 maanden van ongelofelijk hard werken! We kunnen wel zeggen dat we de rest van de reis te danken hebben aan deze 4 maanden werken doordat we 2 complete jaar salarissen wisten te verdienen in deze korte tijd. Met Valerie, die we ondertussen hadden leren kennen hebben we een ongelofelijke vette tijd gehad in the middle of nowhere onderweg naar Cairns. Vanaf hier stonden we er alleen voor. Voor even. Het Daintree Forest, Australia zoo, Great Barier Reef, Fraser Island, zomaar een paar hoogtepunten! 2 en halve week later kwamen we weer ‘thuis’ in Melbourne. Oude vrienden en nieuwe familie werden weer opgezocht voor we vertrokken met 4 Mexicanen naar Tasmania voor een legendarische vakantie. Toen later Federico er ook nog bij kwam waren we compleet! Van Tasmania gingen we weer naar Adelaide waar we wederom 2 vrienden bezochten die we op de eerste cruise hebben ontmoet. Maar de ontmoeting van Sonny’s ouders die voor een maand naar Australie kwamen was toch wel een hele dikke kers op de taart waarmee we onze Australie tijd afsloten. Samen reden we van Adelaide naar Sydney via Melbourne. Een onvergetelijke tijd! Onze 2de cruise was een feit toen we van Sydney vertrokken voor een 7-daagse rondtrip! Terug in Sydney scheidde onze wegen. Sonny’s ouders naar huis, wij naar Nieuw Zeeland waar we alles opnieuw wilde opstarten! Wilde. Want het lukte voor geen meter! Huizen waren onbetaalbaar, en werk was schaars. Uiteindelijk had Janneke een baantje gevonden waar we in ieder geval onze rekeningen van konden betalen. Maar als je ongeluk zelfs in geluk kan veranderen houd het natuurlijk nooit op!

Princess was onze redding! Doordat we nu 2 keer met deze maatschappij een cruise hebben gedaan stonden we in hun klanten bestand en kregen we een email vol met aanbiedingen. We moesten even in onze ogen wrijven toen we het zagen. We konden voor 2000 euro per persoon All-inclusive naar Zuid Amerika voor 6 weken! We hoefde er geen 2 keer over na te denken en hebben meteen de vliegtickets geboekt naar Buenos Aires! We stapten de boot op en zijn via, Argentinie, Brazilie, Barbados, Curaçao, Colombia, het Panama Kanaal, Costa Rica, Equador, Peru, Tahiti en Nieuw Zeeland weer aangekomen in Sydney waar deze 6 weken eindigden! Hoewel Zuid Amerika nooit op ons verlanglijstje heeft gestaan konden we geen nee zeggen tegen deze kans. De Tango is Buenos Aires, Christ the Redeemer in Rio, Carnaval in Salvador, Met schildpadden snorkelen in Barbados, na anderhalf jaar weer Nederlands praten in Curaçao, goudkoorts in Colombia, vulkanen in Costa Rica, Prachtige regenwouden in Tahiti, kano avonturen in Auckland en ‘thuiskomen’ in Australie. Zowel met het personeel als de andere passagiers hebben we nieuwe vrienden gemaakt. Maar we kwamen precies op tijd terug in Sydney! Op tijd om onze vlucht te pakken die we maanden geleden al geboekt hadden. En zo waren we ineens thuis! Thuis in Nederland. Bijna niemand wist het en dat maakte de verassing des te groter voor iedereen. We kwamen natuurlijk met een reden! Twee totaal verschillende maar beide fantastische bruiloften werden er gevierd in de familie van Sonny! We plakten er een aantal maanden aan vast zodat we weer even een buffertje konden opbouwen voor de laatste maanden van onze reis. En dat buffertje hadden we zeker nodig. Inplaats van ons werkvisum in Nieuw Zeeland te voltooien en verder te gaan met een werkvisum voor Canada liepen de plannen iets anders. Janneke had een contract aangeboden gekregen waardoor we genoodzaakt waren voor 1 februari 2018 terug te keren in Nederland. Zoals zo vaak pasten we onze plannen hier razendsnel op aan en begonnen we van voren af aan met plannen! We wilden eindigen met een echte knaller! En dat werd het!

Te beginnen met de Trans Mongolië Express. Dit deel van de reis stond als 1 van de eerste dingen rood omcirkeld in ons plannen boek! We zeiden iedereen gedag, vlogen naar St Petersburg en begonnen aan een bijna 3-weekse treinreis dwars door Sibirië. Met tussenstops in Moskou waar we 3 dagen verbleven, het Baikalmeer voor 3 dagen, Irkutsk 1 dag en Ulaanbatar voor 4 dagen was het 1 van de hoogtepunten van onze reis. Na dit hoogtepunt was China onze volgende bestemming. De reis was werkelijk fantastisch, de natuur is prachtig, de steden overweldigend, maar het was de cultuur waarom dit deel van de reis niet geworden is wat we er van gehoopt hadden. Chinezen en hun cultuur zijn zó anders dan wat we gewend zijn, dat we er maar moeilijk aan konden wennen. De irritaties liepen hierdoor steeds hoger op, totdat we er op het einde met alleen een enorme inspanning nog van konden genieten. Drie weken China was voor ons meer dan genoeg en we waren ondanks de schoonheid van het land blij dat we het vliegtuig in konden naar onze volgende bestemming. Die nieuwe bestemming was Nieuw Zeeland. We kwamen ondertussen voor de 3de keer per vliegtuig aan in dit land. Dit keer niet om te werken, maar om ook daadwerkelijk iets te zien. Aangezien we in de beginselen van onze reis voor elk land een ander soort vervoersmiddel wilde hebben was Nieuw Zeeland de uitverkorene om dit per fiets te gaan doen. We hadden onze fietsen vooraf gehuurd bij een bedrijf en zijn 4 dagen na aankomst vertrokken. Met de nodige opstartproblemen en frustraties hebben we ook hier weer een fantastische tijd gehad! We hebben uiteindelijk ruim 3500Km gefietst verdeeld over 8 weken! Helaas moesten we door fiets pech de helft van het Noordereiland missen, maar op het Zuider eiland zijn we ruimschoots aan onze trekken gekomen! Prachtige meren, besneeuwde bergen, lekkere stroopwafels en een geniale ontmoeting met hardloop vrienden van Sonny’s vader. In de aardbeving hoofdstad, Christchurch bereikte we onze eind bestemming! Niet alleen van deze fietstocht, maar onze gehele wereldreis! Vanaf nu begonnen we aan onze afscheidstournee. We vlogen naar Auckland waar we aan cruise 4 begonnen! Oud en nieuw vierde we op de boot en voeren we via onderanderen het waanzinnig mooie Fiordland national park naar Sydney. In Australie hebben we nog 1 keer onze vrinden opgezocht in Sydney, Brisbane en Melbourne. Om de cirkel rond te maken zijn we vanuit Melbourne naar Kopenhagen gevlogen. De plek waar onze reis 2.5 jaar geleden begon! Het was leuk om er weer rond te lopen en een mooie manier om van onze jetlag af te komen voor we écht naar huis zouden gaan. 20 januari 2018 zat het er dan echt op. Nog 1 korte vlucht en we zijn thuis! Op Schiphol werden we verast door bijna al onze vrienden en familie die ons allemaal op stonden te wachten. Speciaal voor ons waren ze naar Schiphol gekomen! Wat een warm welkom en wat een fantastisch einde van 2.5 jaar dromen!

Bedankt iedereen die onze blog gevolgd hebben! Het was ontzettend leuk om te doen en laat nog eens een reactie achter!

Wist je dat???

We in totaal 182.049Km afgelegd hebben?

Dit alleen de hemelsbreed afstand is?

We in 28 landen geweest zijn? Namelijk; Nederland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Schotland, Noord-Ierland, Ierland, Canada, USA, Japan, Australie, Indonesie, Nieuw Zeeland, Argentinie, Brazilie, Barbados, Colombia, Panama, Costa Rica, Ecuador, Peru, Frans Polynesie, Taiwan, Rusland, Mongolie, China, Thailand en als laatste Qatar

Dat dit 5 verschillende continenten zijn geweest?

Onze complete reis ongeveer 63.000 euro voor ons samen heeft gekost?

Dit neer komt op maar 36.37euro per persoon per dag?

Dit inclusief vliegtickets, visums, cruises, aankoop en huur van auto en fiets, alle overnachtingen, zorg en reis verzekeringen, aankoop alle reisspullen, ons eten is en nog veel meer is?

We maarliefst 166 dagen in onze tent hebben geslapen?

En 80 dagen op een cruise schip?

We temperaturen van -15 tot +40 hebben moeten trotseren?

Tweede kerstdag 2015 voor ons maar 3 uur duurde?

Onze bucketlist alleen maar groter is geworden?

Het enige wat gestolen of kwijt geraakt is in al die tijd onze camera was, die in Darwin gestolen werd?

Bergen in Noorwegen op 60.3 graden noorderbreedte ons meest noordelijke bestemming is geweest?

En dat Curio Bay in Nieuw Zeeland op 46.3 graden zuiderbreedte ons meest zuidelijke bestemming was?

We in elke tijdzone op aarde minimaal 1 dag hebben besteed?

We in totaal 12 maanden hebben gewerkt de afgelopen 2.5 jaar?

Een favoriete bestemming kiezen onmogelijk is?

Onze blog elke keer door ongeveer 50 mensen werd gelezen?

We honderden pageviews per maand hadden?

We blij zijn om weer in Nederland te wonen?

Janneke de dood in de ogen heeft gekeken door ‘per ongeluk’ in een rivier vol krokodillen te stappen?

Sonny het een leuk idee leek in Darwin te gaan hardlopen?

Janneke op een dag niet mocht werken in Darwin omdat het te koud was?

Het voor Darwin begrippen die dag een ijzige 21 graden was?

We aandelen hadden moeten kopen in de tonijn?

Sonny de bumper van onze auto in Amerika gesloopt heeft?

Hij hierna ook de uitlaat nog kapot reed?

We in Las Vegas niet mochten kamperen omdat we geen airco hadden?

Het die nacht gevroren heeft!

Onze langste tijd zonder douche 8 dagen is geweest?

We tijdens ons reis met 3 orkanen te maken hebben gehad.

Deze reis echt de allerbeste keuze is geweest die we ooit gemaakt hebben!

Dit echt de aller laatste blog van deze reis is?

1. Angela Hogenes:
    17 maart 2018
    Ik heb met veel plezier en jaloezie jullie blogs gelezen.
    Hoop dat jullie dit nooit zullen vergeten en jullie nu je leven in Nederland op poten gaan zetten.
    Je zou het eigenlijk in een glazen kastje moeten kunnen zetten zodat je er altijd naar kunt kijken en bedenken wat een geluksvogels jullie zijn die dit hebben kunnen doen.
  2. Monique Schendelaar:
    19 maart 2018
    Gelukkig dat het het geen 2,5 jaar dromen was.... Dan waren jullie wakker geworden en had je het gedroomd..... Jullie dromen zijn gewoon uitgekomen. Zie je, de meeste dromen zijn bedrog, maar deze dus niet!!
  3. Leidy en Bart:
    23 maart 2018
    Hoi Janneke en Sonny,
    We hebben vol bewondering genoten van jullie lef om dit te doen! Super, wat hebben jullie een geweldige reis gemaakt en wat een ontmoetingen meegemaakt. Dit is voor de rest van jullie leven een fantastische ervaring. We hopen dat jullie nog eens een lezing geven of een boek maken met de talloze foto's. In de toekomst komt er vast wel weer iets supers op jullie pad. Eenmaal geproefd van de vrijheid zal het niet meevallen weer in het gereel te lopen. Succes en geniet maar lekker!