1 mei 2023?

2 april 2022 - Breezand, Nederland

Hallo allemaal! Even een kleine update van hoe we er op dit moment voorstaan. We zijn alweer een paar maanden verder sinds de laatste update dus de hoogste tijd om even te laten weten hoe het er ondertussen voor staat.

Begin februari werden we op het meest ongelukkige moment getroffen door het corona virus. Gelukkig alle 3 niet doodziek maar het betekende wel dat er een streep door onze Engels test kon. En dat is flink balen want de test is maar 1 keer per maand af te nemen. De Engels test werd dus met ruim een maand verplaatst naar afgelopen 25 maart. We kunnen ondertussen zeggen dat we deze beide succesvol afgerond hebben maar gemakkelijk ging dat toch niet. Beide vertrouwden we er misschien iets te veel op dat ons Engels van ruim voldoende niveau is. Een cursus Engels vonden we dus overbodig en hebben ons voorbereid door een paar oefentoetsen af te nemen. Voldoende bleek dus gelukkig. Voor Janneke was het als hoofdaanvrager van het visum noodzakelijk een 6.5 op elk onderdeel te behalen maar was een 8 wenselijk voor de extra punten die je dan behaald. Voor Sonny was het slechts voldoende om een 3 te halen op elk onderdeel om te kunnen bewijzen dat hij beschikt over "functioneel" Engels maar zou een 5 op elk onderdeel voor extra punten zorgen. De 4 onderdelen die getoetst zou worden waren spreken, luisteren, schrijven en lezen. Voor beide voldeden we aan de minimale eisen maar was de wenselijke norm net te hoog gegrepen. Een gemiddelde va 7.6 voor Janneke en een 6.2 gemiddeld voor Sonny. Uiteindelijk is deze horde ook weer genomen en kunnen we opgelucht ademhalen! Het is in ieder geval een enorme opluchting dat alles wat in onze lag nu afgerond is. Aan onze kant kan emigratie niet meer fout gaan. Het is aan de Australische douane om er verder een oordeel over te vellen.

Ondertussen zijn verschillende nieuwsberichten voorbijgekomen vanuit Australië die ons beide deden hopen en teleurstellen. Als eerste kwamen er berichten dat een aantal staten in Australië überhaupt weer begonnen is met het verstrekken van visums. De grenzen zijn ondertussen weer open en de eerste visumhouders druppelen het land weer binnen. Dit goede bericht werd bijna direct opgevolgd door het bericht dat er meer dan 220.000 visums beschikbaar zijn tegenover de gemiddeld 70.000 visums die normaal gesproken worden uitgegeven. Dit alles om het te kort weg te werken dat de afgelopen jaren is ontstaan door de COVID pandemie. Dat zag er dus goed uit! Helaas bleek het van korte duur. We zijn blijkbaar niet de enige die naar Australië willen emigreren, waardoor de Australische emigratiedienst wordt overspoeld met aanvragen. Dit heeft erin geresulteerd dat de visums voor dit jaar allemaal al vergeven zijn. Alleen voor kritische beroepen is er nog plaats en in dat profiel past Jannekes beroep helaas niet. Uithuilen en opnieuw beginnen zou je kunnen zeggen. Gelukkig loopt het "visum jaar" tot 1 juli en komen er dan weer nieuwe visums beschikbaar. Toch is ook dit weer een vertraging van enkele maanden in het toch al zo langzame proces. Daarnaast is de doorlooptijd van een visum door diezelfde drukte ook nog eens verlengd van 9 naar 18 maanden. Of de visumaanvraag écht 18 maanden duurt is maar zeer de vraag, het is en blijft een richtlijn en is puur afhankelijk van vraag en aanbod.

Met het behalen van onze Engels test en de recente nieuwsberichten hebben we een aantal plannen en ideeën op een rijtje gezet.

De eerste is heel simpel. "Stick to the plan" en gewoon de weg volgen die we maanden geleden zijn ingeslagen. Oftewel, rustig afwachten op wat komen gaat. De papieren en documenten zijn ondertussen ingediend voor 2 staten; South Australia en Tasmania. Simpelweg omdat dit nu de enige staten zijn waar op dit moment visums in behandeling worden genomen. Hierbij moet wel gezegd worden dat het tegen het einde van het visum jaar loopt (tot 31 juni 2022) en de kans van slagen dus erg klein is. Maar niet geschoten is altijd mis. Vanaf 1 juli 2022 aan het begin van het nieuwe visum jaar zal de kans vele malen groter zijn en zal het hoogstwaarschijnlijk een kwestie van tijd zijn. In het geval dat we wanneer dan ook een uitnodiging krijgen is het wachten, wachten, wachten en nog eens wachten. Moeilijk te zeggen hoe lang precies, mogelijk dus tot 18 maanden! Geduld is een schone zaak. Wel is het zo dat als we de uitnodiging krijgen het eigenlijk niet meer fout kan gaan.

Een andere optie die we nu serieus aan het overwegen zijn is een datum te prikken en gewoon te gaan. Wel of geen visum. In dat geval zouden we een toeristenvisum aanvragen in afwachting van ons gewone visum. Dat klinkt alsof we morgen vertrekken en enorme risico's nemen maar schijn bedriegt. Er zitten wat haken en ogen aan. De nood in de zorg is in Australië niet anders als hier in Nederland. Dat heeft tot gevolg dat de Australische regering nu ook visums uitkeert voor zorg personeel dat niet hoeft te voldoen aan de normaal zo strenge Australische douane eisen. Sonny past dus perfect in dat plaatje! 1 nadeel is wel dat, Sonny in dit geval al een baan moet hebben vóórdat we het land in komen. Dat lijkt ons moeilijk te realiseren dus hebben we een plannetje gemaakt. Laten we het in dit voorbeeld hebben over Jannekes visum uit het eerste voorbeeld en Sonny's zorg visum in dit voorbeeld.

Dit plan loopt het eerste gedeelte gelijk aan Jannekes visum. We wachten het moment af dat we een uitnodiging hebben gekregen van 1 van de Australische staten. Zodra we de uitnodiging hebben ontvangen zullen we Jannekes visum aanvragen. In plaats van af te wachten tot we hiervoor groen licht krijgen stellen we ons zelf een vaste datum waarop we sowieso vertrekken naar Australië. Of we Jannekes visum nu wel of niet hebben. Op z'n vroegst zal dat 1 mei 2023 zijn. We vertrekken dan op een toeristenvisum naar Australië en gaan daar opzoek naar een werkgever die ons wil sponsoren en garant wil staan voor Sonny's visum. Als dit lukt hebben we een visum van maximaal 4 jaar. Maar belangrijker, een overbrugging naar Jannekes visum, waarin we gewoon mogen werken en dus geld kunnen verdienen. Mocht het niet lukken, dan is de aanvraag van Jannekes visum ondertussen zo ver gevorderd dat die ondertussen ook elk moment kan binnenkomen waardoor we slechts enkele maanden zonder inkomen zitten. Een gat waarvan we denken dat gemakkelijk te kunnen overbruggen.

Beide plannen hebben natuurlijk grote voor en nadelen. Aan ons de taak om daar de komende weken een weloverwogen keuze over te maken al moet gezegd worden dat we neigen naar het 2de voorbeeld waarin we ons zelf dus een vaste emigratie datum gaan stellen.

Groetjes van ons!

1. Leidy en Bart:
    3 april 2022
    Hoi Sonny, Janneke en Stein. Wat moeten jullie een ontzettend lange adem hebben om jullie droom te verwezenlijken! Toch gaat het jullie lukken! Wij duimen voor jullie. Hoe gaat het met Stein? Die groeit maar door natuurlijk, vast een heerlijk ventje! Groetjes Bart en Leidy