Waarom Darwin?

7 december 2021 - Breezand, Nederland

Nu ons emigratie traject in volle gang is, en we dagelijks onze mail box checken of er misschien al een bericht vanuit Australië is gekomen, nog even een 3de toelichting van onze plannen. Een leuke kant! Want zoals we in de vorige blog schreven, hebben we zeker een idee van waar we ons willen settelen! Nou kunnen we die vraag natuurlijk heel eenvoudig beantwoorden door te zeggen “In het tropische noorden van Australie in Darwin” en daarmee de blog beëindigen. Maar we kunnen ook even toelichten waarom! En of die keuze al helemaal vast staat. En hoe we het allemaal voor ons zien.

Lang geleden, ver voordat we begonnen met dit emigratie traject viel onze keuze al op Darwin. Sterker nog, op het moment dat we in Darwin zelf waren in 2016 zeiden we al tegen elkaar; als we ooit het idiote plan krijgen om te gaan emigreren dan wordt het Darwin! We zijn er ondertussen achter gekomen dat weinig mensen ooit van Darwin gehoord hebben, laat staan het aan kunnen wijzen op de kaart! Dus even een lesje topografie. Darwin ligt in het uiterste noorden van Australie in de provincie Northern Territory aan de kust. Darwin is ook nog eens de hoofdstad van deze provincie. De Northern Territory is in groote 33 keer zo groot als Nederland, terwijl er maar 245.000 mensen wonen. Daarvan wonen er 120.000 mensen in Darwin en in stad dus vergelijkbaar met Alkmaar. Op een kwartiertje rijden heb je dan nog een ander stadje liggen, Palmerston, maar verder is Darwin ver weg gelegen van alles en iedereen in Australie. Het dichtstbijzijnde dorp is Katherine, op ongeveer 4 uur rijden. De dichtstbijzijnde stad van enige betekenis is in verschillende richtingen, Cairns, Adelaide of Perth op elk tussen de 3 en de 5 uur VLIEGEN! Daartussen liggen alleen kleine gehuchten met nauwelijks inwoners. Behoorlijk afgelegen dus.

Van onze tijd in Darwin in 2016 weten we ons te herinneren dat juist omdat het zo afgelegen is, het een stad is waar iedereen die er woont daar ook wilt zijn! Je bent daar of geboren, of naar toe verhuisd omdat je dat wilt. Er is niemand die daar MOET zijn vanwege bijvoorbeeld werk. En dat maakt de sfeer in Darwin gemoedelijk en dorps. De inwoners nemen het tropische weer voor lief, de aanwezig van krokodillen en allerlei andere moordlustige beesten die meer dan eens gewoon in de stad bivakkeren, gevaar op bosbranden, cyclonen en ander natuurgeweld. Naast de ligging van de stad zijn er natuurlijk nog meer voordelen. Het is er nooit saai, het leven staat er bol van gezellige avond markten, openluchtconcerten, mooie sport evenementen, spontane barbecues in het park en zoveel andere leuke dingen. En dat is dan alleen nog maar de stad Darwin. Buiten Darwin heb je er verschrikkelijk mooie natuur parken die vele malen groter zijn dan Nederland. Het leven in Darwin is 365 dagen per jaar buiten en dat is wat ons ontzettend goed beviel.

Het klinkt natuurlijk allemaal vreselijk rooskleurig, maar we zijn er ons heel goed van bewust dat het heus niet allemaal rozengeur en maneschijn zal zijn. Er zal gewoon gewerkt moeten worden, we moeten rekeningen betalen en überhaupt zitten we in een compleet andere fase nu we met z’n 3en zijn. We kunnen dus niet te pas en te onpas avondjes weg of andere dingen ondernemen, al is het alleen maar omdat hotel opa en oma niet langer in de buurt is! Ook daar zullen we oplossingen voor moeten bedenken! En dan is er nog het klimaat van Darwin. Wij zijn daar 5 maanden geweest tijdens het “dry season” Een periode die 6 maanden duurt en waarin het niet regent, de luchtvochtigheid laag is waardoor de temperatuur van 30 graden die het dagelijks is als warm maar aangenaam voelt. Wat we dus toen niet meegemaakt hebben is “wet season”. Een periode van 6 maanden per jaar waarin het ook dagelijks 30 graden is maar dan met een luchtvochtigheid van bijna 100%, met vele tropische regenbuien als gevolg. De welbekende plak hitte dus…6 maanden per jaar! We zijn er ons van bewust dat ondanks het rooskleurige beeld dat we schetsen ook zeer zeker door veel zure appels heen zullen moeten bijten!

Is Darwin dan de enige leuke en mooie plek in Australie? Nee! Maar wel een plek waar van we denken te weten te kunnen aarden! En daarnaast is Darwin ook de plek die ons überhaupt heeft doen besluiten te gaan emigreren. Zijn er dan geen andere opties? Jawel! Zoals we zelf al vermoedden, maar wat ons ook is ingewreven door het Nederlandse gezin dat we eerder hebben gesproken en al eerder is geëmigreerd, ZORG DAT JE FLEXIBEL BLIJFT! Natuurlijk hebben we een ideaal beeld voor ons van wat we waar willen bereiken, maar pin je nergens aan vast! Koop niet meteen een huis, maar huur eerst, blijf desnoods in een camper wonen de eerste maanden. Want stel dat we geen werk kunnen vinden, of we kunnen het toch niet vinden in het klimaat van Darwin, of Stein vind zijn school maar niks, of wat voor andere reden dan ook. Blijf flexibel! Dus een plan B, C en D hebben we ook. B) Tasmania, C) het zuid westen van Australië en D) de plek waar de wind ons heen brengt. We zien we het wel. Het klinkt cliché, maar uiteindelijk is het overal prima zolang we elkaar maar hebben! Waar dat ook mogen zijn in Australie! Want dat is het enige dat zeker is.

1. Hans en Thea Boom:
    23 december 2021
    De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en Darwin was al bekend voor ons en
    de kleinzoon van mijn zus heeft daar een stage gehad.