Sinterklaas kapoentje

8 december 2017 - Kaka Point, Nieuw-Zeeland

Toen we een een aantal weken geleden onze planning aan het maken waren hielden we daarbij rekening met ongeveer 50Km per dag. Hierbij kwamen we erachter dat we te weinig tijd hadden voor alle dingen die we wilden zien. Je bent toch wat beperkter met de fiets wat dat betreft! Maar we hadden een oplossing bedacht. De bus! Er is een bus organisatie in Nieuw Zeeland dat met touring cars tussen verschillende plekken rijdt. We hebben in totaal 3 bussen geboekt om de minder indrukwekkende stukken over te slaan en zo een tijdswinst te maken. Echter waren we er de laatste dagen ook achter gekomen dat we eigenlijk veel meer dan die 50Km per dag aankunnen. Waar we in het begin van deze fietsvakantie de grootste moeite hadden met deze afstand, stonden we de laatste dagen elkaar aan te kijken als we weer eens om 1 uur smiddags op de camping aankwamen die we voor ogen hadden. We beginnen er duidelijk aan te wennen! Helaas konden we de bus van Fox Glacier naar Makarora niet meer annuleren omdat het zo kort dag was, maar de andere 2 bussen gaan we zeker cancelen. We hebben een nieuwe route gemaakt waarbij we ongeveer 80Km per dag zullen fietsen. Bijkomend voordeel, we kunnen zelfs meer gaan zien als dat we eigenlijk van plan waren! We gaan dus toch wel naar de zuidkust van Nieuw Zeeland!

Hoe dan ook, ons vertrek uit fox glacier stond vast op 26 november 8.45. We hadden keurig onze fietsen ontmanteld en konden alles probleemloos inladen. 4 uur later waren we 250Km verder en was het landschap spectaculair veranderd. Van de eeuwige regenwouden waar we al weken doorheen waren gefietst kwamen we in een veel droger gebied met mooie meren en naaldboombossen, maar veelal kale bergen met sneeuw! We waren bij een cafeetje gestopt dus hebben eerst even geluncht voor we op pad gingen. Met volle buiken stapten we de fiets weer op en hebben we de hele dag onze ogen uitgekeken! Wat is het hier ongelofelijk mooi! Twee reusachtige meren die verbonden waren met een Canyon. Ongelofelijk mooi! Een halve dag en vele klim meters later kwamen we aan bij een piepklein dorpje Hawea. Een blik naar boven was voldoende voor ons om te besluiten dat we niet verder zouden gaan vandaag. Er was hier ook camping dus waarom ons nat laten regenen? Snel even wat boodschappen doen en hup naar de camping! Te laat! Hoewel het nog geen 5 minuten fietsen was van de winkel naar de camping kwamen we als verzopen katjes aangereden! Het mocht de pret niet drukken want het werd een uitermate gezellige avond met een krulsnor besnorde Engelsman en zijn vriendin van onze leeftijd. We hadden bedacht vroeg naar bed te gaan vandaag, maar daar kwam door de wijn, chips en een simpel spelletje schaak weinig van terecht. Tot in de kleine uurtjes zaten we in de camping keuken warm en droog van elkaars gezelschap te genieten tot we dan eindelijk naar bed gingen. We hadden het weerbericht gezien voor de volgende dag en dat vertelde ons dat het stralend mooi weer zou zijn tot een uur of 2. We wilde er dus vroeg uit om zo optijd aan te komen in Arrowtown, onze volgende bestemming. Onze wekker ging dus evengoed om half 6 en een uurtje later zaten we op de fiets. De ochtenddauw hing nog over de weilanden waar de schapen, paarden en koeien vrolijk in het rond dartelden met op de achtergrond besneeuwde bergtoppen. De lucht was strakblauw en op het gravel padje langs de rivier rende het ene naar het andere konijn voor onze wielen langs. Ons leven was even heeeeeel erg perfect! Toen we de oever van het meer weer bereikte reden we door oase van lupines! In werkelijk alle kleuren van de regenboog! Dit is toch wel fietsen op z’n mooist! We stopten in Wanaka even voor de nodige boodschappen en begonnen daarna aan de laatste 50Km van de dag. Of van ons leven leek het wel! De eerste 40Km ging namelijk omhoog! We reden door een dal met verschroeiende temperaturen in de brandende zon omhoog. Omhoog. Omhoog. Omhoog. Omhoog. Voor heeeeeeeeeeeeeel lang omhoog. Ongeveer halverwege de klim kwamen we aan bij een dorpje, tijd voor een pauze dachten! Maar waarom is het hier zo druk? Toen we dichterbij kwamen zagen we waarom. Tientallen, nee, honderden, nee, duizenden en duizenden BH’s hingen daar aan een hek! Zonder overdrijven! Opgehangen door voorbij rijdende, veelal vrouwelijke toeristen, die zich hier ontdoen van hun BH! In alle soorten en maten waren ze opgehangen als ludieke actie voor borstkanker onderzoek. Janneke heeft haar BH aangelaten maar we hebben wel een donatie gedaan voor deze vreselijke ziekte en het onderzoek ernaar. Sterk gemotiveerd om de top te bereiken reden we weer verder. De klim werd de laatste 10Km steeds steiler en kwam de laatste kilometers dan ook niet meer onder de 12% stijgingspercentage uit. Elke bocht hoopte we weer de top te hebben bereikt, hele file’s van auto’s reden er achter ons maar na een paar uur klimmen bereikte we dan toch echt de top van de Crown Range pass die op bijna 1100 meter lag. We hadden er een fantastisch uitzicht en konden zelfs Queenstown al zien liggen! Even flink bijkomen op de top en gezellig kletsen met voorbij rijdende Nederlanders voordat we aan het leukste onderdeel van klimmen begonnen! Afdalen! Binnen 10 minuten hadden we het dal bereikt waar Arrotown in ligt dat we al naar een uur bereikte nadat we de top hadden verlaten! Uitgeput kwamen we aan op de camping waar even later alle hemelpoorten open gingen! Lang geleden dat we zulke harde regen hadden gezien. Gelukkig konden wij het allemaal van binnen bekijken en hadden we onze tent al opgezet! De pasta maaltijd was binnen een paar minuten naar binnen geschrokt en ploften moe maar voldaan ons heerlijke bed in.

In Arrowtown zouden we 2 nachten blijven. Met alle fietsroute’s in de omgeving konden we ons daar prima mee vermaken! Maar eerst liepen we vanaf de camping richting het centrum van dit leuke stadje dat meer leek op een openlucht filmstudio. De tijd heeft hier zo’n 100 jaar stil gestaan! Groot is het niet dus waren we er ook snel weer weg maar niet voordat we naar de ‘remarkeble sweet store’ waren geweest. Bekend om zijn fudge liepen we, hoe kan het ook anders, bepakt en bezakt met fudge weer naar de camping. Een heerlijke dag fietsen zonder bagage hadden we in het vooruitzicht. Dat vooruitzicht werd totaal niet teleurgesteld, maar ondanks 1 van de mooiste meren die we ooit gezien hebben, een canyon die zijn weerga niet kent, een heuse bungee jump brug waar je vrijwillig (tegen betaling van een flink bedrag haha) de dood in de ogen kan kijken en uitgestrekte wijnvelden was er maar 1 die deze dag echt perfect maakte! Dat lichtgevende bolletje hoog aan de hemel maakte deze dag tot 1 van de beste deze fietsreis tot nu! We besloten de dag dan ook te eindigen met een heerlijke wijnproeverij waarbij wijn en chocola een watertandend lekkere combinatie werd. De wijn mocht er samen met de chocola wezen maar het ontbrak het hierbij toch wel aan wat personal touch waarbij de ervaring toch wat minder werd dan de wijnproeverijen die we in Australië hadden gedaan! Het mocht de pret niet drukken, want we hebben een top dag gehad! Alleen ontbrak dat ene ding nog, een duik in dat mooiste meer dat we ooit gezien hadden. Die hadden we dan ook bewaard voor de volgende dag. De tent werd weer vakkundig ingepakt zoals we dat al minstens 250 keer gedaan sinds we hem hebben en we reden richting het meer. Na 2 weken verlost te zijn van hem kwam hij nu toch weer even om de hoek kijken, de pechduivel! Sonny’s hele crankstel kwam los te zitten waardoor hij ineens met zijn hele trapper in z’n hand stond. Janneke ging als redder in nood weer op pad om wat gereedschap te vinden en kwam even later weer terug met gereedschap. Gelukkig stonden we dit keer niet in de middle of nowhere! De duik was heerlijk in het warme water maar bij het op de fiets stappen was alle aandrijving in Sonny z’n fiets verdwenen. Nu moest er gewoon een nieuw onderdeel komen dat we helaas niet voorhanden hadden. We hebben daarop Natural High weer opgebeld (het fietsbedrijf waar we de fietsen van huren) en het probleem uitgelegd. Het kwam er op neer dat we zelf maar uit moesten zoeken hoe we bij de fietsenmaker kwamen die ruim 40Km verderop lag! Luister Steve!(de man die we aan de telefoon hadden) Dit is nu de 3de keer dat we met pech staan door ondeugdelijk materiaal! De vorige keren hebben we honderden euro’s uitgegeven om onze fietsen uiteindelijk gerepareerd te krijgen dus het lijkte me meer dan redelijk dat jullie nu voor deze kosten opdraaien! Met hangen en wurgen werd dan uiteindelijk alleen Sonny opgehaald en werd zijn fiets naar de fietsenmaker en zou hij bij onze accommodatie afgezet worden. Zou. Want bij de fietsenmaker kon hij het zelf uitzoeken. Daar stond hij dan met alle spullen! Een andere klant merkte dit op een bood Sonny een lift aan naar onze Airbnb die we voor 4 nachten hadden geboekt, hoe aardig! Maar ondertussen stond Janneke nog steeds op die ene straathoek. Ze was aan de praat geraakt met een oudere man die welwillend zijn auto collectie liet zien, haar een lunch aanbood en uiteindelijk ook een lift naar Queenstown. Eind goed al goed zullen we maar zeggen!

De volgende dag hadden we bezoek. Kees en Ria uit Australie waren precies op hetzelfde moment in Queenstown als wij! Dat konden we  natuurlijk niet onopgemerkt voorbij laten gaan. We hadden smiddags afgesproken met z’n 4en. Het leuke hiervan is dat het contact steeds beter wordt! We kennen ze nog geen 2 jaar en hoewel dat in het begin duidelijk te merken was wordt het contact steeds leuker, soepeler en gezelliger! We waren nu dan ook alle 4 oprecht blij elkaar weer te zien. Dat was immers ook alweer een half jaar geleden toen ze in Nederland waren voor een bruiloft in hun familie. We hebben de eerste uren weer flink bijgekletst en gelachen voordat we voor het avond eten naar boven gingen met de kabelbaan. Boven hadden we een mega uitzicht over de stad, het meer en de omringende bergen. We moesten nog even wachten voor we mochten aanschuiven voor het buffet. We kletsten de oren van elkaars kop totdat we aan mochten schuiven. Het buffet was werkelijk fantastisch! De keuze was reuze en dat onder het genot van leuk gezelschap en een uitzicht over de gehele stad inclusief ondergaande zon! Het werd een zeer leuke en gezellige dag! Dat Sinterklaas ernstig in de war was met de afstand bleek wel toen we de volgende dag beide een aantal cadeautjes in onze schoen vonden! 3 dagen voor Sinterklaas avond!! Een ontzettend luie bankhang dag waarbij we zeker 4 films op Netflix hebben gekeken, hebben we dan ook afgesloten met ‘pakjesavond’ waarbij we ombeurten onze cadeautjes blij verast uitpakten! Ondanks dat we grootse plannen hadden voor Queenstown, zijn we heerlijk lui geweest en hebben we eigenlijk niks bijzonders meer gedaan. En dat was ook wel eens lekker na 4 weken vrijwel non-stop fietsen. De enige activiteit van betekenis was het ophalen van Sonny’s fiets die gelukkig alweer klaar was! Zo konden we toch weer volgens plan op 3 december onze reis vervolgen richting het zuiden! Niet volgens plan gaan we toch de zuidkust doen van Nieuw Zeeland! We zijn weer helemaal opgeladen en hebben er weer zin in!

Adios!