Spasibo

16 september 2017 - Moskou, Rusland

Oftewel Dankjewel! Het enige Russische woord dat we geleerd hebben. Vooraf zagen we best een beetje tegenop de enorme taalbarrière en de totaal andere wereld waarin we terecht zouden komen. ‘Gelukkig’ begonnen we in St Petersburg. De meest westerse stad van de 2 bekendste steden van Rusland. Uiteindelijk viel het allemaal reuze en bleek alle druktemakkerij voor niks!

Onze tweede wereldreis, of eigenlijk het vervolg van de eerste is nu toch weer echt begonnen. Alle papieren waren compleet, de tassen weer ingepakt en ons paspoort weer in de hand! 8 uurs smorgens werden we door Stef en Marian, alias Mr and Mrs Black, opgehaald die ontzettend lief hadden aangeboden ons naar Schiphol te brengen. Keurig 3 uur van te voren werden we afgezet en werden we verast door Monique, Chris, Jeanine, Jermo en Klazina die ons ook nog even kwamen uitzwaaien! Dat lieten ze niet onopgemerkt door ons maar vooral zichzelf grandioos voor joker te zetten met een geweldige uitvoering van ‘dag Sonny en dag Janneke’ op de melodie van het welbekende afscheids deuntje van Bassie en Adriaan. Met het schaamrood op de kaken maar met buikpijn van het lachen verdwenen we dan via het inchecken langzaam maar zeker achter de douane. Het ging allemaal probleemloos en voor we het wisten zaten we heerlijk aan een bak koffie en kwamen we langzaam maar zeker tot rust. Nog een klein uurtje wachten voor onze vlucht richting St Petersburg vertrekt! We vlogen dit keer met KLM en hadden ons getrakteerd op extra ruime zitplaatsen bij de nooduitgang. Die extra ruimte bleek ruim genomen want bij Sonny ontbrak gewoon de stoel voor hem! Heerlijk! We kregen een smakelijke lunch geserveerd en gingen er eens goed voor liggen. Voor we ons goed en wel gesetteld hadden werd echter de landing alweer ingezet, een half uur eerder dan gepland! Blijkbaar hadden we windje mee…Wederom waren we zo weer voorbij de douane en kon de zoektocht naar een vorm van vervoer beginnen. We trokken 10.000 roebel uit de muur en gingen op pad. Wat voelt het dan rijk als je met flappen aan het zwaaien bent waar 1000 op staat…Helaas is die 1000 roebel niet meer als 14 euro waardoor dat rijke gevoel meteen weer verdwijnt! Na een kwartiertje zoeken waren we er nog niet echt uitgekomen hoe we nou met het OV naar het centrum konden komen en hebben we uiteindelijk maar gekozen voor de gemakkelijke weg en hebben we een taxi genomen. Ons hotel was verassend goed, schoon, ruim, en lekkere douche! Prima geregeld door het reisbureau!

Na een nacht waarin we bijna het klokje rond hadden geslapen gingen we dan fris en fruitig op pad! Ver hoefde we niet te lopen want het hotel ligt praktisch naast de Kazan Kathedraal. Een immens grote kerk met een fantastische uitstraling. We vervolgde onze weg langs de St Isaac kathedraal die bedekt is met een ongelofelijke hoeveelheid goud, het ‘Medny Vsadnik’ monument en het Admiraal gebouw. Hierna liepen we een reusachtig plein op. En met reusachtig bedoelen we echt reusachtig! Een plein waar meerdere voetbalvelden met gemak op zouden passen en welke omringt is door een paar Imposante gebouwen waaronder het wereldberoemde Hermitage! Met een oppervlakte van ongeveer 2300 rijtjeswoningen niet bepaald over het hoofd te zien. Vol ongeloof hebben we het voormalige winterpaleis van alle vroegere Tsaren van Rusland aanschouwd! Ondertussen liepen we verder langs 1 van de vele grachten die St Petersburg kent en waande we ons even in Amsterdam. De ‘bouw’ van St Petersburg is sterk afgeleid van onze hoofdstad en lijkt er soms dan ook erg veel op. Via de zomer tuinen, met daarin het Zomerpaleis van Peter de Grote, liepen we verder richting dat andere hoogtepunt van deze mooie stad. De Church of Saviour on the spilt blood! Als er een kerk wordt gebouwd op de plek waar iemand vermoord is weet je dat het een heel belangrijk persoon moet zijn geweest. Het bleek niemand minder dan Tsaar Alexander de tweede! Via de Nevsky Prospekt, wat de belangrijkste straat van St Petersburg is, liepen we terug naar het hotel. Het ene gebouw langs deze straat is nog mooier en imposanter dan het andere! Vervelen kan eigenlijk niet in deze stad! Na dag 1 was voor ons al duidelijk dat dit een heel schone, rustige, vriendelijke en heerlijke stad is om in rond te lopen en te struinen langs alle mooie gebouwen, grachten en mooi aangelegde parken. St Petersburg is een prima stad om te wennen aan de russen die in onze ogen erg westers zijn.

Dag 2 in St Petersburg begon zeer verassend. Toen we het hotel uitkwamen liepen we een enorme menigte tegemoet. Het leek op een massale opstand maar niets was minder waar. De gehele Nevsky Prospekt was afgesloten voor alle verkeer en even later kwam de gehele stoet in beweging. We weten niet precies waar de mars voor bedoeld was maar het leek op een christelijke optocht met gelovigen. Onze dag stond echter in het teken van de oostkant van het centrum! Dat betekende dat we met de metro moesten en dat is al een attractie op zich! Niets vermoedend liepen we de ondergrondse in, kochten onze kaartjes en stapten de roltrap op. Slik! We zien het einde van de roltrap geen eens! Zo lang! Zo diep! Uiteindelijk stopte we op een diepte van ongeveer 60meter onder de grond! Maar dat was niet alles, nee, elk station ziet er nog eens ontzettend mooi uit! Zowel onder als boven de grond, alles wat hier gebouwd werd, is met enorm veel oog voor detail gebouwd. Een paar haltes verder stapten we weer uit liepen we vrijwel direct 1 van de vele stadsparken binnen. Lekker rondstruinend liepen we richting ons einddoel met de vele goeie gesprekken die we voerden. Zeven jaar samen alweer, maar nog steeds elkaar ontdekkend liepen we als een pas verliefd stel hand in hand verder. We stopten bij 1 van de mooiste, zo niet de mooiste kerken die we ooit gezien hebben! De Smolny Kathedraal. Een kerk die volledig babyblauw en wit was geschilderd waardoor het een zeer moderne uitstraling heeft maar toch gebouwd is in de 17de eeuwse stijl! Ook de gebouwen rondom deze kerk en de tuinen rondom waren zeer mooi. De kerk is door Peter de Grote gebouwd, die een onderkomen voor zijn dochter Elisabeth wilde hebben! Helaas voor Elisabeth heeft ze er nooit in kunnen wonen omdat ze 4 jaar voor de oplevering overleed. We liepen verder door verschillende parkjes en de oever van de Neva. De grote rivier die de stad doorkruist. Dit keer kwamen we uit bij het Alexander Nevsky klooster. Geluk bij een ongeluk was dit vandaag ook de eindbestemming bij de optocht die we eerder hadden gezien waardoor het klooster open was voor publiek. Niet het mooiste wat we gezien hebben deze dagen maar alsnog interessant om een klooster eens aan de binnenkant van de muren te bekijken. Nu we toch in Rusland zijn willen we natuurlijk ook wat van de Russische keuken proberen! Via een een tip van een vriendin van Janneke dit kort geleden exact dezelfde route heeft afgelegd kwamen we uit bij een restaurant dat op zich zelf al een museum zou kunnen zijn. Volledig ingericht in de jaren 50 Sovjet stijl! We keken onze ogen uit! Maar niet alleen vanwege het restaurant zelf, ook het eten was heerlijk! Alweer een geslaagde dag!

In de categorie ‘we zijn blij dat we hem overleefd hebben’ paste dag 3 prima! Het was een beetje een druilerige dag waardoor we er voor gekozen hebben om een boottocht te maken over de vele mooie kanalen van St Petersburg. Het bracht ons onder andere via de Neva Rivier bij het prachtige St Peters and Paul Fort! Een klein eiland in de Neva werd door Peter de Grote verkozen om van hieruit Oorlog te voeren tegen de Zweedse linie met als doel de macht over Noord Europa! Het bleek het begin te zijn van het huidige St Petersburg! We kwamen er buiten de mooie gebouwen en kerken ook een klein museum vol middeleeuwse martelwerktuigen tegen. We konden de verleiding niet weerstaan en zijn naar binnengestapt, waar we werden geconfronteerd met de meest bizarre creaties. Van ijzeren helmen waarbij je niet meer kon eten of drinken tot ‘machines’ die je compleet uit elkaar trokken. De brandstapel was uiteraard ook een populair middel, maar ook was er een lugubere manier waarbij de gestrafte gewoon door midden werden gezaagd, we vielen van de ene in de andere verbazing. Hoofdschuddend liepen we weer naar buiten en stapten we de boot weer in die tot onze verbazing exact dezelfde route terug aflegde! Maar daar hebben we niet voor betaald! We wilden juist zo graag door de kanalen heen varen en de stad vanaf de andere kant zien. Teleurgesteld stapte we uit en Janneke zou Janneke niet zijn als ze toch even verhaal zou houden bij de kaartverkoop. Sonny zei nog ‘maak die Russen nou niet kwaad’ maar daarvoor was het al te laat. In gebrekkig Engels maakte de kaartverkoper duidelijk dat we er niet naar gevraagd hadden of de route die afgebeeld stond in de folder ook daadwerkelijk gevaren zou worden. De neusvleugels van Janneke gingen driftig heen en weer en in niet mis te verstane woorden maakte ze haar ongenoegen duidelijk! Na een discussie van enkele minuten gaf de kaartverkoper het op en na een kort overleg met haar collega liep ze naar de kassa. Als compensatie kregen we het gehele geld bedrag terug! Niet dat het ons doel was alles terug te krijgen, maar blij waren we natuurlijk wel! Er waren genoeg alternatieven van rederijen die wel over de kanalen vaarden maar niet in combinatie met de Neva rivier en de ‘hop on hop off’ manier! Als dan een heel stuk van de route die wel in de folders staat niet gevaren wordt is dat erg teleurstellend! Nadat we het geld terug hadden gekregen hebben we onderweg naar het hotel nog minstens een kwartier achterom gekeken of we niet werden achtervolgd door de Russische maffia! Een Rus boos maken is het meest handige wat er is! Het is allemaal goed afgelopen en savonds hebben we heerlijk genoten van een gebakje en ons diner!

Rond middennacht vertrok dan onze nachttrein richting Moskou! We zaten met een Russisch stel in een 4 persoons slaap coupé. Zelfs Sonny kon languit liggen en er volgde dan ook een redelijke nacht. Zelfs het ontbijt was inbegrepen en op de minuut af reden we dan op de aangegeven tijd het station van Moskou binnen. De metro was dit keer een flinke uitdaging! Aangezien we midden in de ochtendspits aankwamen was het op zijn zachtst gezegd druk. Met een grote backpack op ons rug en een ‘handbagage’ rugtas op onze buik konden we niet op erg veel waardering rekenen van onze mede passagiers. Als haringen in een ton zaten we in metro en reden we langzaam maar zeker op onze eindbestemming af. Hoewel het pas 9 uurs smorgens was konden we boven verwachting al inchecken! Snel even douchen en hup de stad in! Voor Moskou hadden we in tegenstelling tot St Petersburg maar 2 volle dagen dus moesten we keuzes maken. Hierbij stond 1 ding vast, we gaan hoe dan ook het Kremlin in! Dat bleek de eerste dag niet mogelijk omdat het gesloten was dus dat hielden we tegoed voor dag 2. Maar gelukkig bestaat Moskou uit veel meer dan het Kremlin dus liepen we om dit gigantische bouwwerk heen richting de St Basil Church! Dé kerk die iedereen kent met zijn kleurrijke siepels. Maar deze kerk is niet de enige blikvanger van het rode plein, dat zijn naam overigens niet aan het naast gelegen Kremlin dankt dat in rood/bruine bakstenen in gebouwd. Het Russische woord voor Rood, Krasnaja, betekende vroeger naast rood, ook mooi! Tegenwoordig betekend Krasnaja alleen nog rood, maar zou de naam van het plein eigenlijk het ‘mooie plein’ moeten zijn. Een ander niet te missen gebouw is het GUM. Een winkelcentrum voor de créme de la créme! Alle grote merken zijn vertegenwoordigd in dit winkelcentrum wat dan ook oneindig groot is! Toen alle ,voornamelijk vrouwen, in opstand kwamen tegen de sloop (want waar moesten ze anders heen?) is besloten het gebouw te restaureren en in zijn huidige vorm te behouden! Het laatste gebouw dat het rode plein omringt is het staats historisch museum. Een niet te missen rood gebouw waar we door tijdgebrek helaas niet in konden. Om alles toch snel te kunnen zien hebben we een groot deel van de middag in de hop on hop off bus gezeten. Deze bus bracht ons langs een mooi of lelijk, opvallend was het zeker, standbeeld van de Peter de Grote, de zeer mooie kathedraal ‘Christ the saviour’, een waanzinnig mooi uitzicht over de stad, het standbeeld van Ivan de verschrikkelijke, het Bolshoi theater, de bibliotheek en diverse stadsparken. Divers, mooi, historisch en groots waren zomaar een paar woorden die bij ons binnen kwamen deze dag! Moe maar voldaan ploften we op bed na deze leuke en interessante eerste dag in Moskou!

De laatste dag voordat de Trans Mongolië Express dan echt gaat beginnen hebben we grotendeels in het Kremlin rond gebracht. Wat een complex! Het ‘Kremlin’ wordt vaak meteen gezien als het Kremlin dat in Moskou staat. Maar ‘Kremlin’ betekend niets minder dan ‘stadsmuur’ in het Russisch. Er zijn dan ook verspreid over Rusland meerdere Kremlins waarbij degene in Moskou natuurlijk de bekendste is. Binnenin de eerste stadsmuren van Moskou, die al 1156 gebouwd, zijn de kerken en belangrijke gebouwen bijna niet meer te tellen. De 1 nog mooier als de ander. Er was zelfs een geheel park aangelegd binnen deze muren. Maar het meest bizarre was toch wel 1 van de machtigste personen op deze aarde hier woont. Niemand minder Vladimir Putin betrekt een stulpje binnen deze muren! De geschiedenis van het Kremlin is rijk, heel rijk! Alle grootheden van Rusland liggen hier begraven, alle belangrijke beslissingen in het land zijn hier genomen en het land wordt geregeerd vanuit deze plek. Ons rondje binnen de muren begon bij de nieuwste aanwinst, het State Kremlin Palace, welke is gebouwd in 1961 en een theater bevat waar 6000 mensen tegelijk een uitvoering kunnen bijwonen. We liepen verder langs de militaire school en de fundering van een kort geleden gesloopt gebouw vanwege instortingsgevaar. Om de binnenplaats te bereiken moesten we eerst langs het Tsaar kanon en de Tsaar bel. Het kanon weegt niets minder dan 40.000Kg! Het is nooit gebruikt in de functie van kanon maar wel om de tegenstander te imponeren! Voor de bel geld hetzelfde. De bel weegt maarliefst 201.924Kg en is de grootste bel die ooit gebouwd is. Echter is de bel tijdens het afkoelen na het gieten van het brons in 2 stukken gebarsten. Pogingen om de klok nadien te verplaatsen is niemand gelukt. Zelfs Napoleon moest zijn poging staken om het gevaarte naar Parijs te slepen. Uiteindelijk heeft het ruim een eeuw geduurd tot er in 1812 middelen waren die de bel naar zijn huidige plek heeft weten te krijgen. Na nog uren slenteren door het park en de ongelofelijke hoeveelheid kerken, die in de loop van de eeuwen zijn gebouwd, herbouwd en afgebroken, hebben we het Kremlin weer achter ons gelaten! We hebben nog een tijdje langs de oevers van de rivier gelopen en door een net nieuw aangelegd park voor een flinke regenbui roet in het eten gooide! We hebben onze buiken weer volgegeten voor we wederom moe maar voldaan neerploften op de harde bedden van ons hotelkamer! Snel deze blog even schrijven, foto’s sorteren, tassen inpakken en vroeg slapen voor de wekker gaat!

Vandaag begint dan echt die geweldig lange treinreis! De eerst volgende keer als we de trein uitstappen hebben we 5193Km afgelegd. Om precies te zijn komen we dan aan in Irkutsk op 20 september. Bijna 4 volledige dagen achter elkaar in de trein waarin we door 5 verschillende tijdzones zullen reizen. In Irkutsk worden we als het goed is opgepikt door iemand die ons naar het Baikalmeer zal brengen waar we een aantal dagen zullen verblijven in een chalet direct aan het water. Voor de komende 4 dagen dus even geen selfie, geen blog, geen Watssapp of Facebook. We zijn even helemaal van de wereld als we dwars door Siberië heen zullen tuffen.

Wees gegroet

1. Hans en Thea Boom:
    17 september 2017
    Ja, als je zoveel kerken heb gezien ga je vanzelf bidden!
    Wees gegroet..... ook van ons en geniet er weer van.
    Wij genieten weer van jullie verhalen, gr. Hans en Thea
  2. Monique Schendelaar:
    18 september 2017
    Ave!!!
  3. Buurvrouw hoeve:
    27 september 2017
    Hoijanneke en sonny jullie hebben weer heel veel gezien en beleefd ik geniet van jullie reisverhaal nu nog veel plezier ennog heel veel mooie dingen zien de groetjes van jullie uod