Music

3 november 2015 - Nashville, Tennessee, Verenigde Staten

Music!
Vier steden die bol staan van de muziek historie. Natuurlijk New Orleans, Memphis en Nashville, maar ook zeker het minder bekende Tupelo hoort daarbij. Wat een te gekke 2 weken hebben wij achter de rug! Daarom deze keer 2 blogs over deze weken! Één over de muziek en één over de overige belevenissen. Voor New Orleans hadden we in ieder geval de juiste dagen uitgekozen. Orkaan Patricia liet van zich horen, er waren tornado waarschuwingen en er werd een politieman doodgeschoten in het centrum. Nou dat beloofd wat!

De eerste muziek stad die we aandeden was dus New Orleans. De stad van de jazz! Jazz is een muzieksoort die hier zijn roots heeft liggen. New Orleans was een walhalla voor slaven. Inplaats van 7 dagen, hoefden ze hier slechts 6 dagen te werken! In de tijd dat New Orleans bezet werd door Engelsen, Spanjaarden en Fransen maakten de slaven gebruik van deze vrije dag door samen te komen en muziek te maken op instrumenten die de bezetters meenamen. Een mix van Afrikaanse slaven en Europese instrumenten waren dus de eerste stappen van de hedendaagse jazz muziek.We kwamen gezellig met Orkaan Patricia tegelijkertijd aan in New Orleans. Het water kwam met bakken uit de hemel waardoor alle straten blank kwamen te staan. De riolering kon het duidelijk niet aan. Het mocht de pret niet drukken. New Orleans is geweldig om rond te lopen. Veel gezellige straatjes, vriendelijke mensen, leuke pleintjes en de streetcar (een soort verkorte tram) is leuk om de stad mee te verkennen. Op advies van de locals kwamen we terecht in de Frenchmen street. Een straat vol restaurantjes en barretjes waar live jazz muziek word gemaakt door plaatselijke muzikanten. De eerste tent waar we kwamen was geen succes. Hoewel de plaatselijke lekkernij, een Po-boy, echt heel lekker is, was de muziek niet echt heel denderend. Wat beginnende muzikanten zonder veel uitstraling en een zangeres die geen letter tekst uit haar hoofd wist. Het hoogtepunt was dan ook het optreden van iemand uit het publiek die er wél een feestje van wilde maken. Op naar de volgende bar. Hier stond een bandje vol overgave de show te stelen. Een mix van blanke en zwarte artiesten (het kan dus tóch) en geweldige jazz muziek bezorgden onze een top avond. Vooral de leadzanger én trompettist was een echte entertainer. We moesten nog een uur terug in de streetcar dus hebben het helaas niet laat kunnen maken aangezien we niet wisten tot hoe laat hij zou rijden. We hebben de bandleden een fooi gegeven en werden bedankt door een handgebaar wat ze maakten.

De tweede en derde muzieksteden waren het minder bekende Tupelo én Memphis. Respectievelijk de geboorteplaats van the king of Rock & Roll, Elvis Presley en zijn latere woonplaats op het landgoed Graceland. Oorspronkelijk waren (en zijn) Tupelo en Memphis de steden van de blues! De king van deze muziek, B.B. King vierden er zijn hoogtijdagen voordat Elvis er zijn eigen twist aan gaf. Voor zijn elfde verjaardag kreeg Elvis zijn gitaar cadeau. Niet zonder slag of stoot want hij wilde eigenlijk een geweer hebben. Mokkend ging hij de winkel uit, de rest is geschiedenis. Elvis hoorde de blues muziek uit de bar, de gospel in de kerk, de country op de radio en heeft hier, nadat de familie Presley naar Memphis verhuisde, zijn eigen draai aan gegeven! In studio sun is de Rock & Roll zoals we die nu kennen geboren. In Tupelo hebben we de rondtour gereden langs vele historische plekken van Elvis, de scholen, de pleintjes waar hij muziek gemaakt heeft, de winkel waar hij z'n gitaar heeft gekregen, de vele standbeelden van hem en als afsluiter het geboortehuis, kerk en museum op de plek waar hij muziek maken ontdekten! Nu we zijn jeugdjaren hebben leren kennen zijn we de volgende dag naar Memphis gereden om zijn doorbraak als nummer 1 soloartiest allertijden te ontdekken. Niet voor het eerst deze reis kwamen we erachter dat we wel wat weten over verschillende historische gebeurtenissen, maar niet alles. Graceland heeft een enorme uitstraling, alles ademt Elvis. Bij aankomst staan zijn twee privé vliegtuigen langs de weg geparkeerd, het auto museum en natuurlijk zijn huis met daarachter het graf. Hier werd zijn ontdekking nader verklaard, de hoogtijdagen, het enorme charisma maar ook zijn verlegenheid die hem soms in de weg stonden. De donkere kant, zijn overmatige medicijn gebruik die hem uiteindelijk fataal is geworden, de enorme kritieken die hij te voortduren kreeg tijdens zijn actieve jaren vanwege zijn 'alternatieve' muziek. Na zijn dood zijn er tot nu toe evenveel platen van zijn muziek verkocht als toen hij nog in leven was. Mensen gaan zijn muziek, en wat hij heeft betekend voor de muziek historie, steeds meer waarderen. De legende wordt steeds groter.

De rest van Memphis kent opvallend weinig Rock & Roll. De barretjes in het centrum draaien vooral Blues muziek. Hier en daar kom je een Rock & Roll café tegen. We konden er niet achterkomen waarom dit was, we hadden helaas geen tijd om een barretje naar binnen te gaan, wie weet hadden we het dan wel kunnen ontdekken. We gaan nu opweg naar onze laatste stad in deze muziek ontdekkingstocht. De stad van de country, Nashville!

Tijdens onze zoektocht naar muziek geschiedenis in de verschillende steden hebben we ook onze eigen muziekgeschiedenis geschreven. Kent iedereen het liedje van de pizzahut? Elke keer als we een pizzahut tegen komen, en dat zijn er nogal wat in Amerika, zingen we uit volle borst deeeeeeeeeee pizza hut, de pizzahut, kentucky fried chicken and the pizzahut! McDonalds, McDonalds, kentucky fried chicken and the pizzahhut! Ondertussen wordt dit liedje op verschillende toonhoogtes en meerstemmig uitgevoerd. Een legendarische traditie is begonnen.

Als laatste stad bezochten we Nashville. Nashville, vooraf bij ons vooral bekend om de serie Nashville, bleek na wat research de hoofdstad van de country music. Alles in Nashville ademt country, van de kroegen en barretjes tot aan de winkels waar enkel cowboy spullen te koop zijn. Net als New Orleans hadden we voor Nashville een tweedaags bezoek gepland. Nadat we de Natchez trace Parkway hadden afgerond kwamen we begin van de middag aan in de stad van de country. Ons eerste bezoek was aan de KOA die werkelijk midden in het centrum ligt. Vervolgens hebben we als eerst de Grand Ole Opry bezocht. Je kan wel zeggen, het epicentrum van de country music. Wereldwijd! We hebben de backstage Tour gedaan en veel geleerd over county. Rural muziek zijn de beginselen van country. Uiteindelijk is rural opgesplitst in verschillende soorten als country, blues, gospel en nog een aantal andere, minder bekende, soorten muziek. Het Grand Ole Opry bestraat iets langer als 90 jaar, en heeft sinds 1927 de langst lopende live radio-uitzending. Member worden van met Grand Ole Opry is het hoogste wat je als country zanger(es) kan bereiken. In 90 jaar tijd is dat slechts 211 mensen gelukt. De volgende dag zijn we downtown Nashville gaan verkennen. Een wandeling van 6 uur bracht op ons de meest waanzinnige plekken. Studio's, hall's of fame, theaters, sportstadion's en stadsparken. We eindigden op de Honky Tonk straat. Dé straat waar alle restaurantjes en barretjes live country muziek spelen. Onze aandacht ging uit naar de Honky Tonk bar. Een geweldige zanger en zangeres zongen de longen uit hun lijf. Een geweldige afsluiter van onze stedentrip in Nashville en einde van onze muziekzoektocht in het zuiden van Amerika. We hebben veel geleerd over, jazz, gospel, Rock&Roll, blues, country en zijn stiekem wel een beetje fan geworden van deze muziek stijlen.

In de andere blog, die snel zal volgen, vertellen we alle ander leuke momenten die we de afgelopen twee weken hebben meegemaakt, en dat zijn er nogal wat! Be prepared!

1. Mr and mrs Black:
    4 november 2015
    Florida, raar idee dat jullie geweest zijn waar wij ook vakantie gevierd hebben. Rust, ruimte, zon, wat wil een mens nog meer? Tja een minder slome Hendrik die wat beter bij de les had mogen zijn. En eh jullie hadden niet op een camping hoeven gaan staan, maar kunnen overnachten in het huis van Richard en Liesbeth. Mochten we ooit nog eens die kant op gaan: New Orleans staat op ons lijstje. Zeker nu jullie daar zo enthousiast over geschreven hebben. Alleen zonder Patricia graag. We hoeven niet te zeggen: GENIET, want dat doen jullie duidelijk met volle teugen. Zien uit naar het volgende verslag. Dikke kus .