Kleurrijk Zhangye

10 oktober 2017 - Chengdu, China

De 15 uur in de trein vlogen weer voorbij. In onze 4 persoons coupé zaten we het eerste stuk alleen waarna er een norse vreemde chinees binnen kwam gelopen. Er kon zelfs geen hallo van af. Hij bleef gelukkig maar een paar haltes zitten toen toen een gezellig stel zijn plaats verving. Met handen en voeten en behulp van google translate begonnen we een leuk gesprek over kleine dingetjes en deelden ze hun fruit nootjes en snoepjes met ons. Het werd een gezellig laatste deel van de treinreis die volledig over de welbekende zijde route ging. Rond 10 uur savonds kwamen we na 15 uur dan aan in Zhangye waar we wederom door een vrouwelijke gids werden opgewacht. Deze vrouw sprak enkel chinees, maar langleven onze smartphones en google translate. Dat opzich al een wonder is dat we die kunnen gebruiken! China vind het handig om alle vormen van google, Facebook, Instagram, WhatsApp en waarschijnlijk nog veel meer websites volledig te blokkeren. Door middel van een VPN kan je die regels omzeilen door simpelweg de server te laten denken dat je in een ander land het internet gebruikt. Echter is China de laatste maanden bezig alle VPN’s te verbieden en uit te schakelen. Het was daarom ook maar de vraag of onze 2 VPN’s ook daadwerkelijk werkten! We hebben op 2 paarden gewed. Die van Sonny bleek te werken, die van Janneke helaas niet, wat dus betekend dat Janneke de gehele 3 en halve week onbereikbaar is op onder andere WhatsApp!

Zhangye is een stad in noord west China met ongeveer 1.2 miljoen inwoners. Een kleine stad volgens Chinese begrippen maar alsnog anderhalf keer zo groot als Amsterdam. Het ligt op een plateau op ruim 1400 meter tussen een aantal bergketens in, waaronder de bergketens die het begin zijn van het Himalaya gebergte! Voor ons stond dit uitstapje naar deze uithoeken in het teken van maar 1 ding! De Regenboogbergen! Maar daarvoor werden we eerst nog bij ons hotel afgezet. Direct voelde we ons zwaar ongemakkelijk! We hadden net een treinreis van een dag achter de rug, dus hadden onze joggingsbroek nog aan en zagen er niet op ons best uit. Met allebei een backpack en een rugzak op ons buik waarbij Janneke zelfs onze tent nog achterop gebonden heeft liepen we de lobby van het hotel binnen die bekleed was met goud, marmeren tegels en iedereen strak in het pak. We voelde ons zwaar voor joker staan in deze oase van luxe en wisten niet hoe snel we in moesten checken en naar onze kamer moesten gaan. Op onze kamer begon het van voren af aan, maar waren we dit keer gelukkig alleen! Een buiten alle proporties grote hotelkamer stapten we binnen, bekleed met alle luxe die je maar kan bedenken. We konden tikkertje spelen op ons bed, verstoppertje in de badkamer en elkaar simpelweg kwijt raken in deze mega hotelkamer!

De volgende ochtend stond dan eindelijk het bezoek aan de regenboogbergen gepland. Als we 1 ding moeten kiezen uit alle dingen die we gaan doen in China staat dit toch wel bovenaan! Janneke had dit al lang geleden ergens gezien en wist zeker dat als we ooit naar China zouden gaan dit zeker op het to do lijstje zou staan. En daar staan we dan, in de lobby van het hotel tussen al het goud te wachten tot we dan opgehaald zouden worden! We werden rond 9 uur opgehaald en reden in ongeveer een uurtje naar de ingang van het Danxia Landform National Park dat uit 3 delen bestaat. Wij zouden er vandaag 2 bezoeken. De eerste van de 2 was meteen al ontzettend imposant! Om slijtage van alle zandstenen bergen te voorkomen is er een aangelegd pad dat zich een weg baant door de ongelofelijke schoonheid van dit gebied. De uitzichten zijn adembenemend en we moesten elkaar regelmatig knijpen om te geloven wat we zagen. Overal langs de route stonden er borden met zogenaamde dingen die we moesten kunnen zien in de zandstenen formaties. 3 pilaren moesten 3 mannen voorstellen die een vriendschap begonnen, er was een kameel te zien, 7 vrouwen op een rots, een champignon en nog veel meer wonderlijke creaties. Het was allemaal wat ver gezocht maar vermakelijk was het zeker. Tussen alle chinezen waren we de enige westerlingen en klommen we, correctie, de chinezen renden voor hun leven en wij liepen, naar de top waarvan we een ongelofelijk uitzicht hadden. In de verte konden we zelfs de besneeuwde bergtoppen zien die mooi aftekende tegen de rode zandstenen bergen waar wij ons bevonden. Langzaam maar zeker liepen we weer terug naar beneden en stapten we de bus weer in die ons na 2 uur vermaak weer terug naar de ingang bracht. Onze gids had daar in de kou staan wachten op ons en samen reden we dan richting het tweede punt! Maar eerst een heerlijke lunch die nogal voor wat frustratie zorgden. We geven direct toe dat we absoluut geen held zijn in het eten met stokjes! 9 van de 10 keer ligt er gelukkig ook normaal bestek klaar wat we dan ook meteen aangrijpen! Maar in deze stad, waar de enige vorm van de westerse beschaving de KFC is, is normaal bestek ver te vinden! Na een half uur gaven we het op en is Sonny met blote handen verder gegaan nadat de stokjes uit het raam geslingerd werden! Toen de lunch eindelijk in onze maag beland was zijn we dan naar het hoogtepunt van dit park gereden. De daadwerkelijke regenboogbergen! Van te voren hadden we natuurlijk al opgezocht wat we konden verwachten en konden maar moeilijk geloven dat bergen zulke kleuren konden bevatten! Maar toen we wederom met de bus naar de eerste stop werden gebracht konden we onze ogen niet geloven! Die kleuren….ze bestaan echt! De bergen bevatten echt geel, rood, oranje, blauw en groen! Het is met recht een regenboog aan kleuren! Zelfs de foto’s die we maakten leken precies op de foto’s die we van te voren hadden gezien op internet….De bergen die we vandaag de dag kunnen zien zijn ongeveer 55 miljoen jaar geleden ontstaan door regenwater dat wegsijpelde in de rode zandstenen vlakte! De mineralen die afgaf aan de bodem veroorzaakte door het verschillende gewicht van de verschillende mineralen meerdere lagen in de bodem. Maar al deze lagen waren nog steeds onzichtbaar voor de mensen aangezien ze allemaal horizontaal in enorme vlaktes lagen diep onder de grond. Dit veranderde toen de Indische en Euro-Aziatische platen tegen elkaar opbotsten die dus ook de Himalaya hebben doen ontstaan! De vlakte werd omhoog gedrukt, veroorzaakte bergen en rivieren en na miljoenen jaren van water en wind erosie kwamen daar dan alle kleuren van de regenboog bovendrijven! We maakten het complete rondje met de bus die verschillende tussenstops in het park had. De ene nog mooier dan de ander, maar het mooiste was toch wel voor het laatst bewaard. De zon deed nog eens extra zijn best om alle kleuren mooi uit te laten komen! Wauw! Wat is dit ongelofelijk vet! We hebben samen met honderden overspannen rondrennende chinezen genoten van dit wereldwonder. Internet heeft niet gelogen, het is echt echt! We hadden er nog uren kunnen rondbrengen maar het was echt weer tijd om te gaan. Voldaan stapten we weer de auto in en nagenietend arriveerden we weer bij ons veel te luxe hotel. Deze dag was echt boven verwachting en zal ons nog lang heugen!

Het 2-daagse verblijf in Zhangye zat er de volgende alweer op! Smorgens hebben we nog even een Boeddha tempel bezocht, na in Peking de grootste boeddha vervaardigd uit 1 stuk hout te hebben gezien, was het dit keer de grootste liggende Boeddha, gemaakt uit een houten frame, omringt met klei, binnen Azie, aan de beurt. Tja, je moet wat doen om je toeristen te trekken met een ‘grootste’ boeddha. Imposant was het liggende beeld van ruim 20 meter zeker! Na dit bezoekje zijn we weer terug gegaan naar het hotel, spullen ingepakt en werden we weer opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden. De vluchten voor de weg terug waren gelukkig niet uitverkocht waardoor het dit keer slechts 2 uur in beslag zal nemen in plaats van de 15 uur op de heen weg. Het vliegveld van Zhangye was weer een ervaring op zich! We liepen bij aankomst een vrijwel lege vertrekhal binnen! Leeg…Er waren op het hele vliegveld 3 incheckbalie’s en wel 2 gates! De gehele dag zijn er welgeteld 3 vluchten te verwerken! Dat wordt even flink aanpoten voor het personeel…

Onze vlucht van Zhangye naar Chengdu zal inclusief tussenstop een kleine 3 uur in beslag nemen. Chengdu is natuurlijk de stad van de Panda’s die we dan ook 2 dagen lang zullen bezoeken!

Tot de volgende keer maar weer!