Goldenweek in XI'an

9 oktober 2017 - Chengdu, China

Xi’an is de tweede Chinese stad die we bezoeken deze trip door China. En niet zo maar 1, nee Xi’an is de voormalige hoofdstad van China, en met 7.5 miljoen inwoners bepaald geen kleintje te noemen! Het inpakken van onze backpacks was dit keer een iets grotere uitdaging dan normaal! Op deze vlucht mochten we slechts 20Kg meenemen ipv de 23Kg die we naar St Petersburg mee mochten nemen, en dat was al een lastig verhaal te noemen. We hebben zoveel mogelijk in onze handbagage gepropt en hoopte maar dat ze die niet zouden wegen! Want ook de handbagage mocht maar 5Kg wegen….Het kwam allemaal goed en na een korte vlucht van Peking naar Xi’an stonden we na een kleine 2 uur weer met beide benen op de grond. Zoals we ondertussen gewend waren stond er ook nu weer een gids met onze namen op een bordje te zwaaien! Een jonge dame met een uiteraard onuitspreekbare naam van 24! Ze sprak redelijk engels met een mega accent waardoor het soms nauwelijks te verstaan was. Ze bracht ons naar een busje met chauffeur die ons via het trein station om onze treintickets op te halen naar het hotel reed. Een hostel dit keer waar we een privé kamer hadden met de lekkerste bedden allertijden! We zaten zelfs te bedenken of dit bed nou lekkerder lag dan ons eigen bed! Wellicht werden we wat in verwarring gebracht aangezien we al ruim 2 jaar niet in ons eigen bed hebben gelegen! Aangezien het al laat was, het buiten regende en we de volgende ochtend om half 7 werden opgehaald besloten we om lekker binnen te blijven en vroeg naar bed te gaan, wat absoluut geen straf was met deze bedden.

3 wekkers gingen er tegelijk af de volgende ochtend om half 6! Het was een hels kabaal en we zaten meteen recht op in bed! Missie geslaagd, we waren bang dat we ons zouden verslapen…een uurtje later stond namelijk onze gids al te wachten die ons de dag er voor ophaalde van het vliegveld! Ze had zelfs een ontbijt meegenomen!  Wat een luxe! Maar waar gaat de reis heen op dit belachelijke tijdstip? Het wereldberoemde Terracotta leger! Vanwege Goldenweek besloot onze gids om een paar uur eerder te vertrekken om de extreme drukte voor te zijn. En dat was maar goed ook! Anderhalf uur later kwamen we aan en was de mensenmassa al ver voor de entree te zien! Onze gids kocht de kaartjes waarna we dan eindelijk naar binnen konden! Wow! Het terracotta leger! Het gigantische complex bestaat uit 4 hallen waar de opgravingen zijn gedaan, hal 1 is meteen de grootste met honderden, zo niet duizenden verschillende beelden van het leger. Het leger is ruim 2200 jaar geleden gebouwd door de eerste Keizer van China Qin Shi Huangdi en was bedoeld als graftombe voor zijn latere dood! Ruim 700.000 arbeiders hebben er jarenlang aangewerkt! In de loop van de honderden jaren is het gehele complex verdwenen onder een 3 meter dikke laag stof en werd pas in 1974 ontdekt door 2 boeren die een nieuwe waterput aan wilden boren. Het wordt de grootste archeologische vondst van de 20ste eeuw genoemd. Er wordt gezegd dat slechts een klein deel van het gehele complex is gevonden, maar ook bestaande opgravingen kunnen nog niet allemaal geopend worden met de huidige technieken. Naar schatting zijn er in totaal ruim 8000 soldaten, paarden, karren en admiralen opgegraven. De details in de mannen zijn ongelofelijk! Elk figuur is anders, er wordt dan ook gezegd dat ze zijn gebaseerd op het toenmalige leger. De wapens die de soldaten droegen waren echt en zelfs de pijlen waren nog scherp! Het moet van een ongekende kwaliteit zijn geweest! De harnassen van alle paarden waren gemaakt van brons. Direct na de opgravingen was te zien dat alle beelden geverfd waren, helaas is door de bloedstelling aan het daglicht alle verf verdwenen. Hal 1 was vanwege zijn enorme grote zelfs zonder het leger al indrukwekkend te noemen! we konden er geen genoeg van krijgen maar onze gids nam ons mee naar hal 2! Een veel kleinere hal met slechts een kleine hoeveelheid beelden, maar wel met de mogelijkheid er veel dichterbij te komen dan de vorige hal! De details in de gezichten en de kleding was echt ongelofelijk om te zien. Ook de paarden die daar stonden waren ongelofelijk. We liepen verder naar hal 3 die weer veel groter was, maar zo goed als leeg. Alle karren, paarden en soldaten waren verwijderd voor renovatie, jammer maar helaas! In de hoek van de hal was nog wel het werk te zien van recente opgravingen en waren alle onderdelen zelfs nog genummerd. Het is echt ongelofelijk dat men dit pas zo kort geleden heeft ontdekt en tegelijkertijd fascinerend om te zien dat iedereen nog zo hard aan het werk is om meer te weten te komen over het hoe wat en waarom van dit gigantische leger! De Keizer moet een ongekende macht hebben gehad om dit allemaal mogelijk te maken! In hal 4 stonden dan nog 2 bronzen koetsen met elk 4 paarden, wederom ongelofelijk om het detail in deze enorme hoeveelheid brons te zien. Onze gids had de gehele ochtend zoveel haast dat wij dachten dat er nog veel meer te zien was in dit complex maar wonder boven wonder stond we anderhalf uur later alweer buiten de toegangspoorten…we hadden nauwelijks de tijd gehad om alles te zien, om foto’s te maken en om de informatie borden te lezen, hierdoor overheerste toch een beetje de teleurstelling en voelde het bezoek ontzettend gehaast. Aan de tijd lag het niet want we liepen een aantal uur voor op schema waardoor we al om 10 uur smorgens aan de lunch zaten…Het mocht de pret niet drukken want we hebben evengoed een fantastische tijd gehad, zeker toen we zagen hoe gigantisch druk het was toen wij wegliepen!

Maar dit was nog niet alles voor deze dag. Smiddags stond er nog een bezoekje gepland aan de moslim street! We reden er rechtstreeks heen en zagen op de weg terug een eindeloze file naar de plek waar wij net vandaan kwamen! Onze gids had een goeie keuze gemaakt! Toen we bij de moslim street aankwamen moesten we nog een klein stukje lopen en kwamen de heerlijke luchten ons al tegemoet. Moslim street bevind zich in het moslim quarter en is een echte streedfood straat! Druk! Druk! Zulke drukte hebben we nog nooit eerder gezien…We waren van plan om ons eens lekker vol te eten maar onze gids liet dit wederom niet toe. We renden bijna door de mensenmassa heen en zaten een half uur later alweer in de auto. De kleine teleurstelling die we voelde na het Terracotta leger werd nu toch wel een steeds grotere teleurstelling. Het was nog niet eens 1 uur smiddags en we werden alweer afgezet bij het hotel terwijl ons toch echt een dagtour was beloofd. We besloten op eigen gelegenheid de stad maar te gaan verkennen. We zijn richting de stadsmuur gelopen en kronkelden een paar uur door de vele gezellige straatjes omringt door leuke chinezen die foto’s probeerde te maken van ons en ons vol verbazing aankeken. We hebben ons getrakteerd op wat plaatselijke lekkernijen voor we weer teruggingen naar ons hotel voor de volgende activiteit! Een heuse diner show! We werden afgezet bij een theater en liepen vol verwachting naar binnen. Het werd ons al snel duidelijk dat dit een westerse aangelegenheid was aangezien ze met tientallen tegelijk binnenkwamen! Waar ze vandaan kwamen weten we nog steeds niet aangezien we ze nog nergens anders waren tegengekomen in Xi’an. Het eten en de show waren waanzinnig! Bij aanvang kregen we een programma boekje en waren we een beetje bang dat het een zelfde kansloos slechte show zou zijn als die we vorig jaar in Bali hadden gezien. Maar nee, deze show was bovenverwachting goed! De dansers waren top en zette een indrukwekkende, op de Tang dynastie gebaseerde, show neer die naar onze zin veel te kort duurde! Hier hadden we nog wel een paar uur langer naar kunnen kijken! Onze gids en chauffeur vertelde op de terugweg dat ze 2 uur lang buiten hadden staan wachten in kou op een dag die traditioneel altijd met familie wordt doorgebracht! Dat we op slechts 5 minuten rijden van het hotel zaten maakten ons schuldgevoel nog groter! Ze hebben 2 uur lang gewacht om ons in 5 minuutjes weer terug te brengen naar het hotel….Als we dat hadden geweten waren we wel gaan lopen! Onderweg naar het hotel zagen we de spectaculair verlichte stadsmuur in het donker! We hadden eigenlijk bedacht morgen over de muur te gaan fietsen bij daglicht, maar bij het zien van de muur in het donker besloten we om dat nu nog te gaan doen, als dat nog kon…We zijn naar de stadspoort gelopen waar we de muur op konden en zagen tot onze opluchting dat de muur tot 12 uur snachts open was voor publiek. Zelfs de fietsen konden we nog huren wat weer voor een hoop hilariteit bij de verhuurder zorgden. De fietsen waren natuurlijk veel te klein voor ons, zelfs met de zadel op de hoogste stand zag het eruit alsof we op een miniatuur fiets waren geklommen! Het uitzicht op de stad was er gelukkig niet minder om! Werkelijk alle gebouwen zijn verlicht en door de dikke bewolking boven de stad werd het allemaal nog eens extra licht wat de foto’s weer ten goede kwamen! De stadsmuur van Xi’an is de grootste nog bestaande stadsmuur ter wereld met een lengte van 14Km! Er zijn verschillende stadspoorten die allen met enorme gebouwen makkelijk te herkennen zijn. Vanaf elke stadspoort zijn dan de drum en clock tower gemakkelijk te zien! We hadden aan het begin een kleine 2 uur om het complete rondje over de muur af te leggen. Van te voren dachten we dat we dit makkelijk zouden redden, maar onderweg is zoveel moois te zien dat we om de haverklap moesten stoppen om foto’s te maken waardoor het toch nog een race tegen de klok werd om het rondje af te leggen. Uiteindelijk kwamen we 10 minuten voor sluitingstijd aan en konden we ons ene been nauwelijks nog voor ons andere been krijgen. Met een zachte plof vielen we in bed en waren binnen no time vertrokken! Ondanks de teleurstelling van vanmorgen hebben we een waanzinnige dag gehad in Xi’an! De dinarshow en fietstocht over de muur hebben een hoop goed gemaakt.

We hadden nog 1 volledige dag te vullen in Xi’an, maar hoe? Alles wat we wilden doen in deze stad hebben we in 1 dag gepropt, dus wat nu? Gewoon maar lopen! We zijn als eerste naar het middelpunt van de stad gegaan, de drum en clock tower. Leuk dat elke stad zo’n traditioneel middelpunt heeft! We liepen langs een aantal winkelcentra en probeerde eens wat leuke winkeltjes! Dom natuurlijk want onze maat is in geen velde of wegen te bekennen! Hoewel de verkopers hun uiterste best deden en zelfs uit de diepste kluchten van hun winkel nieuwe kleding werd gepakt bleek het een kansloze missie passende kleding te kopen! Om onze teleurstelling van gister weg te werken zijn we opnieuw naar de moslim street geweest om ons dit keer wel vol te eten met alle lekkere dingen we zagen. We hadden ons voorgenomen alleen maar nieuwe dingen te eten, dus begonnen we met wat leek op inktvis op een stokje, zelfs de tentakels zaten er nog aan! We waren alleen 1 ding vergeten….de chinezen houden van pittig! Met compleet verbrande monden hebben we de inktvis weten op te eten en hebben we onze mond geblust met een soort yoghurt drankje wat ook erg lekker was. Met een suikerspin als toetje hebben we dit keer wel een goeie indruk gekregen van deze ontzettend leuke en gezellig drukke straat waar wij met onze lengte nog de leukste attractie waren voor de vele chinezen! We hebben ons al een paar keer afgevraagd wat het zou opleveren als we met een bordje zouden gaan staan met ‘1 euro voor een foto met ons’! We denken dat die gekke chinezen elkaar zouden verdringen in de rij voor een foto! We durfden het nog aan maar wie weet….Hoe dan ook, met volle buiken liepen we verder in deze leuke stad en hoorden we verderop het geluid van ratelende kettingen en gillende mensen. Een heus pretpark midden in de stad! Zo leek het althans want toen we binnen kwamen bleek het niet meer te zijn dan een collectie van kermisachtig aandoende attracties! De kinderen hadden er ogenschijnlijk een te gekke tijd en wij hebben heerlijk gelopen door het aangrenzende stadspark totdat we bijna omver gereden werden door een paar elektrische wagentjes. Er pasten nauwelijks 2 mensen van chinezen lengte en harder dan 10km per uur zullen ze niet gegaan zijn! De gedachte alleen al dat we in zo’n wagentje zouden zitten zorgde voor de tranen over onze wangen, maar we zouden onmogelijk in die wagentjes hebben gepast waardoor we er helaas toch van af moesten zien. De terugweg richting het hotel besloten we langs de stadsmuur te lopen. Aan de buitenkant van deze muur maar nog binnen gracht is een prachtig park aangelegd waar we heerlijk gelopen hebben. Maar hoe verder we kwamen hoe meer we merkten dat onze ogen maar 1 ding wilde. Dichtvallen! Ons tempo ging om hoog maar het duurde toch een flinke tijd voor we bij het hotel waren. Uit ellende hebben we bij een lokale supermarkt wat noodles gehaald en hebben die nog net op kunnen eten op onze hotel kamer voordat onze ogen echt dicht vielen! Reizen door china is prachtig, leuk en uitdagend, maar het schema dat we hebben is moordend en slapen doen we dan ook op elk beschikbaar moment!

De volgende dag ging de wekker alweer zo belachelijk vroeg! Dit keer niet voor een excursie maar een treinreis! Het vliegtuig en de sneltrein waren al volgeboekt dus zat er niks anders op dan met een boemel treintje naar onze volgende bestemming te gaan. Zhangye! Om 7 uur vertrok onze trein en zaten we de volgende 15 uur in deze trein, een peulenschilletje vergeleken met de 5 dagen die we eerder in de trein hebben gezeten. We bleken alleen niet in dezelfde coupe te zitten! De conducteur had dit al snel door aangezien we in de hele trein de enige 2 westerlingen waren en met handen en voeten maakte hij duidelijk dat we gewoon bij elkaar mochten zitten en dat hij dit verder zou regelen met de andere reizigers! Wat een aardige man! In Zhangye komen we voor maar 1 ding! De regenboogbergen! Maar daarover meer in onze volgende blog:)

Cheers